Anne-Sissel Skånvik:  Er kommunikasjonsdirektør i et av Norges mest medieomtalte bedrifter. Foto: Berit Roald / Scanpix
Anne-Sissel Skånvik: Er kommunikasjonsdirektør i et av Norges mest medieomtalte bedrifter. Foto: Berit Roald / ScanpixVis mer

Norwegian-topp: Jeg har hørt journalister si at nå skal vi tas

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik synes pressen har hatt lav terskel for å ta inn Norwegian-kritikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): - Du vet, turbulens er sjelden farlig, det er bare litt ubehagelig, sier kvinnen som ganske sikkert har hatt Norges tøffeste kommunikasjonsjobb det siste året.

Anne-Sissel Skånvik erkjenner det selv.

- Det har vært krevende i den forstand at Norwegian er en av landets mest medieomtalte bedrifter. Men jeg har en oppriktig tro på selskapets strategi og ambisjoner, så da er det sånt man bare får tåle, sier kommunikasjonsdirektøren til HegnarKvinner.

Satser i utlandet Stor mediedekning til tross, avdelingen hennes på Fornebu består kun av tre personer - to pressekontakter, og henne selv. I tillegg har hun informasjonssjefer i Sverige, Danmark og Spania.

- Vi er et selskap som skal være effektive, så det må selvsagt gjenspeiles i kommunikasjonsavdelingen også, forklarer Skånvik, som selv startet karrieren som journalist.

Det å håndtere norsk presse har imidlertid ikke stått på toppen av hennes prioriteringsliste de siste månedene. Norwegian etablerer seg internasjonalt, og direktøren er fullt opptatt med å profilere selskapet i de nye markedene, som Spania, England, USA og Thailand.

I Skandinavia er Norwegian en kjent merkevare, men slik har det ikke vært i utlandet — før nå.

- Når du går fra det ene store utenlandske sendingen til den neste, så innser du at selskapet er i ferd med å bli en global aktør, sier Skånvik.

Det har ikke manglet på oppmerksomhet i utenlandsk presse heller. En helsides annonsekampanje mot selskapet i Washington Post og gjentatte kritiske reklamespotter på amerikansk radio, begge i regi av pilotorganisasjonen ALPA, har om ikke annet rettet oppmerksomhet mot Norwegian.

Det har også vært flere positive tilbakemeldinger. Bjørn Kjos ble blant annet viet omtale på lederplass i USA Today, en av landets største aviser.

Hva er du opptatt av å formidle når dere er på besøk i utlandet?

- Det som er viktig å få fram er hvem vi er, hva vi står for, og at vi er en global aktør som er på vei opp i markedet, sier hun til HegnarKvinner.

Problemer i kø Etter at Norwegian mottok sine åtte nye Dreamliner-fly i fjor, og begynte å kjøre langdistanse, har problemene, og ikke minst passasjeren, stått i kø. Kritikken mot selskapet har haglet, etter gjentatte episoder med teknisk trøbbel og påfølgende forsinkelser.

- Det som har berørt og rammet kunder er leit å tenke på, og det skulle vi gjerne vært foruten, sier Skånvik.

Hvor stor skyld mener dere Boeing har i trøbbelet?

- Vi har hatt større tekniske feil enn det vi forutså, men jeg vil ikke legge skyld på noen andre enn oss - det er vi som har ansvaret. Jeg får imidlertid svært mange positive tilbakemeldinger på flyene fra kunder også, men disse hører man jo ikke om i media, sier hun til HegnarKvinner.

Skånvik innrømmer at Norwegians omdømme har blitt rammet, men mener hun vet hva som må til for å bygge det opp igjen.

- Den eneste måten å gjøre det på, er at kundene får den reiseopplevelsen de har sett for seg, slår direktøren fast. Hun synes imidlertid ikke at all kritikken i media har vært berettiget.

- Terskelen i pressen for å ta inn kritikk mot oss har blitt svært lav sammenlignet med andre selskaper. Jeg har selv opplevd å se kunder av andre selskap vente en hel dag, men det har aldri blitt noe tema i media.

Opplever dere at pressen er særlig ute etter dere?

- Jeg har hørt journalister si rett ut at vi har fått så mye god PR i så mange år, at nå skal vi tas. Og når det står TV-team på Gardemoen og snakker med nesten femti personer før de finner en som er kritisk, og deretter sender det innslaget, så forstår man jo at det ikke er helt objektivt.

Tøffe forhandlinger Det er ikke bare kommunikasjonen med pressen som har vært krevende det siste året. Også samtalene med foreningene har vært tøffe, med beinharde forhandlinger i våres.

- Det er trist man ikke ser at det som trygger jobbene i fremtiden er at Norwegian klarer å konkurrere globalt. Vi ønsker ikke at noen skal få dårligere betingelser her hjemme, vi utvider fordi vi ønsker å ta vare på de arbeidsplassene som allerede er skapt, sier Skånvik.

Men når dere ansetter asiatisk kabinpersonale fordi de krever mindre lønn, så ser det ikke heldig ut?

- Det er feil. Norge er et lite marked. Vi bygger opp baser i utlandet for å fange flere kunder, ikke fordi vi kan betale utenlandsk arbeidskraft mindre.

Direktøren mener at ledelsen generelt har lent seg for mye på formelle føringer for kommunikasjon innad i selskapet.

- Vi har jobbet for mye mot foreningene, og burde heller hatt mer direkte dialog med den jevne medarbeider. Det er en lærdom jeg har trukket fra det siste året, forklarer hun.

Da samtalene mellom Parat var på det mest kritiske, sendte Norwegian ut det som av pressen ble omtalt som en «trussel-SMS», der konsekvensene av en eventuell streik ble fremlagt.

Hva var bakgrunnen for den berytktede SMS-en?

- Grunnen til at den ble sendt ut, var at det som hadde blitt diskutert med foreningene ikke hadde nådd de ansatte. Så det bildet som ble skapt i pressen var ikke det korrekte. Det var ikke kommunikasjonsavdelingen som sendte ut meldingen, men forhandlings-teamet.

Skånvik vedgår at hun til tider har blitt en skyteskive, men mener det er slik som er en del av jobben.

- Jeg får bare tåle det. Noen må ta den rollen, sier hun og tilføyer:- Om du går ned for telling fordi noen hakker på deg i pressen, så bør du ikke ha jobben som kommunikasjonssjef.

Men er det ikke tøft?

- Det er bedre at de hakker på meg enn at de hakker på Bjørn! Hvis ikke jeg tålte det, så måtte jeg gjort noe annet.

Bra å jobbe for Bjørn Kommunikasjonsdirektøren har aldri har hatt noen fast karriereplan. Hun har studert statsvitenskap og journalistikk, og har bakgrunn både fra pressen, embetsverket og privat sektor. Særlig satte hun pris på tiden i Finansdepartementet.

- Å jobbe der var utrolig givende. Alle saker som er store og viktige passerer gjennom Finansdepartementet, så dersom man skal være byråkrat, så er finans stedet der det skjer mest, understreker hun.

Du er Bjørn Kjos høyre hånd — hvordan er det å ha han som sjef og jobbe så tett på ham?

- Det er veldig bra å jobbe for Bjørn. Han er en person som gir mye ansvar og stoler på sine medarbeidere. Og det er lov å gjøre feil - det setter jeg pris på. Han har skapte et selskap der det er takhøyde for alle.

Hva slags leder er du selv?

- Jeg tror jeg er åpen, direkte og gir mye ansvar videre. Jeg sitter ikke og pirker i detaljer.

Aldri logget av Et hektisk år til tross - det ble ferie i sommer, forsikrer Skånvik. Men hun er aldri helt logget av fra jobben, selv ikke i sommerferien.

- Det er avgjørende å tro på det du jobber for. Ellers hadde det ikke vært gøy å bli vekket sent og tidlig. Heldigvis har jeg denne troen, fastslår hun.

Hvor mye jobber du egentlig?

- Spør du kjæresten min vil han si «hele tiden». Jeg synes det er vanskelig å sette eksakt tall på det. Jeg følger jo med hele tiden, sier Skånvik til HegnarKvinner.

Og hva gjør direktøren for å slappe av? Hun kaster hvert fall ikke vekk tid på Facebook.

- Jeg jakter elg og fisker når jeg har fri. Her forleden var jeg nordpå og plukket med meg ei kveite på 20 kilo. Det er avkopling for meg.

Flere nyheter Kniver om lånekundene - sender prisene oppover
DNB Eiendom avviser prisdumping
Sommerslapt boligsalg — her går salgene tregest