HAR FÅTT DRIFTSTILLATELSE: Norwegian har fått driftstillatelse i Irland, og mener dermed de kan bruke ikke-europeisk mannskap.
HAR FÅTT DRIFTSTILLATELSE: Norwegian har fått driftstillatelse i Irland, og mener dermed de kan bruke ikke-europeisk mannskap.Vis mer

Norwegian vil få driftstillatelse i Irland

- Mener de dermed kan bruke ikke-europeisk mannskap.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Norwegian vil få driftstillatelse i Irland, opplyser selskapets informasjonssjef til Dagbladet.

- Det vi kan si, er at irske myndigheter har opplyst oss om at vi oppfyller alle kravene til driftstillatelse, og at de er klare til å utstede det når Norwegian er klare. Det er alt jeg kan si, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

- Fra neste måned Det var NRK som først meldte om driftstillatelsen. De skriver at selskapet vil være operative i Irland fra neste måned.

Sandaker-Nielsen vil verken bekrefte eller avkrefte at de kan være i gang i Irland så raskt.

Planen er å fly til USA og Thailand med hovedbase fra Irland og med piloter og kabinpersonale fra USA og Thailand.

Internasjonal motstand Selskapet har tidligere opplyst at deres langdistanseselskap vil være et irsk selskap, underlagt irsk tilsyn. Selskapets planer har fått motstand internasjonalt.

Mandag denne uka kom fagforeningstopper fra USA og Europa til Oslo for å forsøke å stanse Norwegians lisens.

- Tatt i betraktning at Norge er i verdenstoppen når det kommer til arbeidsvilkår, er det faktum at Norwegian vil flytte sin drift til Irland for å kunne utnytte arbeidskraft beklagelig og setter Norge i et dårlig lys, sa kaptein Lee Moak, formann i det amerikanske pilotforbundet ALPA, til Dagens Næringsliv tidligere denne uka.

Norwegian avviste dette med at kritikerne ikke ønsker konkurranse over Atlanteren.
Passasjervekst Nyheten om driftstillatelsen kommer samme dag som det ble kjent at Norwegian leverte sterk passasjervekst i januar, til tross for langdistanse-problemene.

Norwegian opererte 99,6 prosent av de planlagte flygningene i januar, hvorav 78,3 prosent gikk på oppsatt rutetid.

Inntektene per tilgjengelige setekilometer falt imidlertid til 30 øre.