KAOS: Et av Norwegians Dreamliner-fly, som skullle tatt av fra Bangkok i går, er blitt kraftig forsinket og skal etter planen lette i dag tidlig, lokal tid. Et Norwegian-fly som
etter planen skulle tatt av fra New York søndag kveld lettet først på formiddagen i går. Foto: Norwegian
KAOS: Et av Norwegians Dreamliner-fly, som skullle tatt av fra Bangkok i går, er blitt kraftig forsinket og skal etter planen lette i dag tidlig, lokal tid. Et Norwegian-fly som etter planen skulle tatt av fra New York søndag kveld lettet først på formiddagen i går. Foto: NorwegianVis mer

- Norwegian vil merke det på bookingen

Stadige forsinkelser fører til frustrerte passasjerer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stadige forsinkelser for Norwegians Dreamlinere gir ikke bare frustrerte passasjerer, men kan skade flyselskapets omdømme, mener Trond Blindheim.

Dreamliner-forsinkelsene til Norwegian har fått mye oppmerksomhet, ikke minst i jula og rundt nyttår. Og nettopp denne oppmerksomheten er ikke bra for Norwegians rykte, ifølge omdømmeeksperten.

- Det har vært masse medieoppslag om dette nå, og det skaper dårlig omdømme. Passasjerene som står fast er sikkert forbanna, men så kommer det avissaker om forsinkelsene, og når det blir mange av dem, er det ingen tvil om at det bidrar til et omdømmeproblem for Norwegian, sier Blindheim.  

Norwegian beklager Et Norwegian-fly som etter planen skulle tatt av fra New York søndag kveld lettet først på formiddagen i går, ifølge kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Daniel Kirchhoff. Samtidig har passasjerene som har stått fast i Bangkok siden i går morges, nå fått forskjøvet avgangen til klokka 09.05 lokal tid i dag, ifølge ham. 

- Vi ser alltid ser på hvilke muligheter som er best for de reisende i de forskjellige situasjonene. Det er vanskelig å få et fly med 270 passasjerer ombooket og spesielt i forbindelse med høytider, men vi vurderer alltid den enkelte situasjon. I dette konkrete tilfelle med New York-passasjerene ville vi reagert kjappere om vi hadde fått informasjon om omfanget av situasjonen tidligere. Vi fikk imidlertid indikasjoner fra Boeing om at flyet kunne fikses straks, sier Kirchhoff.  

- Vi beklager på det sterkeste det inntrufne, og forstår at det er frustrerende, legger han til.  

- Publikum kan tilgi Omdømmeekspert Trond Blindheim tror ikke problemene for Norwegian vil vare evig.  

- Publikum har en evne til å tilgi. Men Norwegian må være flinke til å sørge for at passasjerer som har krav på det får erstatninger og kompensasjoner for forsinkede fly. De må oppføre seg anstendig overfor de menneskene som er rammet, sier han og fortsetter:  

- For de reisende har jo ulykka allerede skjedd, og jeg tror Norwegian snart, om ikke allerede, merker på bookingen at flere ikke stoler på at selskapet er etterrettelig på grunn av teknisk svikt. med så mange problemer kan det tenkes at enkelte ikke våger å reise med dem. Det kan for eksempel hende at store bedrifter heller bestemmer seg for å reise med SAS en periode, inntil problemene er fikset. 

Blindheim påpeker videre at det ikke alltid bare er de reisende som rammes av flyforsinkelsene.  

- Mange reisende er forretningsmenn som skal rekke et møte, eller holde et foredrag. I slike tilfeller skaper forsinkelsene problemer for flere enn den reisende dersom de medfører at personer ikke kan innfinne seg der de skal være, sier han.  

- Kjære Bjørn Kjos En av dem som ikke kom seg hjem fra Bangkok som planlagt i går, er kommunikasjonsrådgiver og fotballkommentator Rune Brynhildsen.

På Facebook skrev han i går blant annet følgende:  

«Kjære Bjørn Kjos. Nå skulle du ha vært her. På flyplassen i Bangkok. Og sett ditt eget kaos, følt på sinnet, oppgittheten, avmakten. Sett og hørt hva null informasjon om kansellert fly ingen har fått beskjed om, gjør med lojaliteten til merkevaren».  

Han er en av mange passasjerer som har uttrykket frustrasjon over forsinkede Dreamlinere det siste halvåret.

Kirchhoff i Norwegian svarer følgende når han får spørsmål om hvordan Norwegian nå vil jobbe for å bygge opp troverdigheten igjen: 

- Vi jobber hele tiden for å kunne levere et best mulig produkt til våre passasjerer, og lenge har langdistanserutene våre gått tilfredsstillende. Men de siste problemene med Dreamlineren er dypt beklagelig for alle passasjerer som er berørt.

- Fungerer systemet slik det er i dag?  

-  Vi må samarbeide med Boeing få løst de tekniske utfordringer så vi kan få passasjerene dit de skal. Vi tenker alltid på alternative løsninger når uregelmessigheter forekommer, sier Kirchhoff.