Gardermoen 11.01.2014
Norwegian
Dreamliner
Boeing
Gardermoen
Gardermoen 11.01.2014 Norwegian Dreamliner Boeing GardermoenVis mer

Norwegians datterselskap får lisens i Irland

Tross motstand fra internasjonale fagforeninger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Nå har Irske myndigheter utstedt lisens og driftstillatelse til Norwegians heleide datterselskap, Norwegian Air International Limited (NAI), melder NTB.

Planen er å bruke dette selskapet til å fly til USA og Thailand, med hovedbase fra Irland, og med piloter og kabinpersonale fra USA og Thailand.

Internasjonal motstand Selskapet har tidligere opplyst at deres langdistanseselskap vil være et irsk selskap, underlagt irsk tilsyn. Selskapets planer har fått motstand internasjonalt.

Mandag forrige uke kom fagforeningstopper fra USA og Europa til Oslo for å forsøke å stanse Norwegians lisens.

- Tatt i betraktning at Norge er i verdenstoppen når det kommer til arbeidsvilkår, er det faktum at Norwegian vil flytte sin drift til Irland for å kunne utnytte arbeidskraft beklagelig og setter Norge i et dårlig lys, sa kaptein Lee Moak, formann i det amerikanske pilotforbundet ALPA, til Dagens Næringsliv tidligere denne uka.

- Undergraver arbeidsplasser Også den norske arbeidstakerorganisasjonen Parat har tidligere stilt seg svært kritiske.

De sier Norwegian ønsker å benytte seg av irsk driftstillatelse for å kunne innføre asiatiske lønns- og arbeidsvilkår.

- Vi synes ikke noe om at de vil benytte dette til å innføre asiatiske lønns- og arbeidsvilkår, for det er med å undergrave europeiske og amerikanske arbeidsplasser, sa nestleder Vegard Einan til Dagbladet.

Avviser kritikken Norwegian avviste i forrige uke kritikken fra de internasjonale fagforeningene kontant.

- Kritikken og påstandene som amerikanerne kommer med, handler om at de ikke vil ha konkurranse over Atlanteren, sa kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik tidligere denne uka.

Norwegian sier også de kunne innført asiatiske lønns- og arbeidsvilkår fra andre land enn Irland.

- Valget av Irland skyldes ikke at landet har spesielle regler som tillater amerikanske eller asiatiske besetningsmedlemmer, slik både politikere og fagforeninger har hevdet, svarer selskapet i en pressemelding.

Passasjervekst Nyheten om søknad om driftstillatelse i forrige uke kom samme dag som det ble kjent at Norwegian leverte sterk passasjervekst i januar, til tross for langdistanse-problemene.

Norwegian opererte 99,6 prosent av de planlagte flygningene i januar, hvorav 78,3 prosent gikk på oppsatt rutetid.

Inntektene per tilgjengelige setekilometer falt imidlertid til 30 øre.