IRRITERT:  Her står norske Terje Berge på flyplassen i Arlanda og markerer at flyet nok en gang er forsinket. Han er mektig irritert og må nå finne seg et sted å sove på flyplassen i natt. Foto: Privat.
IRRITERT: Her står norske Terje Berge på flyplassen i Arlanda og markerer at flyet nok en gang er forsinket. Han er mektig irritert og må nå finne seg et sted å sove på flyplassen i natt. Foto: Privat.Vis mer

Norwegians Dreamliner-fly til New York forsinket i minst 15 timer

Alle hoteller er fullbooket. - Jeg må sove på en benk i natt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Et av Norwegians Boeing 787 «Dreamliner»-fly med «flight» nummer «DY7005» skulle hatt avgang fra Arlanda lufthavn klokka 17.35 i går kveld, i retning John F. Kennedy internasjonale lufthavn i New York, men slik har det ikke gått.

Flyet står fortsatt bom fast. Norwegian opplyser at «tekniske utfordringer» skal være grunnen til de massive forsinkelsene.

- Dessverre så har vi fått en forsinkelse på vår flygning grunnet tekniske utfordringer. Vi har teknikere som har jobbet med å bytte en komponent på flyet og dessverre har dette tatt lengre tid enn forventet. Vi beklager dette overfor passasjerene og forstår at dette er frustrerende, sier kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Astrid Mannion, til Dagbladet.

Forsinket mer og mer
Dagbladet kjenner til at flygningen først ble innstilt til avgang til ca. klokka 21 i går kveld, deretter ble det antatte avgangstidspunktet forskjøvet til ca. kl. 01.00. Ikke noe med det: like før klokka ble 01.00 fikk passasjerene på Arlanda beskjed om at flyet ikke hadde avgang før 04.30 i natt.

Og nå er flygningen ytterligere forsinket. Ny avgangstid er tidligst 09.30, torsdag morgen - da er altså flyet forsinket med nesten 16 timer.
 
- Vi forstår også at det har vært veldig frustrerende at avreisetidspunkt har blitt utsatt flere ganger - her er det bare å beklage. Vi får løpende informasjon fra våre teknikere som vi har forholdt oss til og dessverre har de møtt flere utfordringer enn forventet over kvelden/natta, sier Astrid Mannion

Frustrerte passasjerer
Igjen ved «gaten» står det flere frustrerte passasjerer - uten hotellrom for natta. Én av dem er nordmannen Terje Berge.

- Det var ikke mulig å få hotell i Stockholm og Uppsala, så dermed må vi reise minst to timer ut av byen for å få en seng å sove i. Det er vi anbefalt av Norwegian å ikke gjøre, om vi ønsker å rekke flyet i morgen. Jeg vil nødig klage for mye, men jeg forventet likevel ikke at jeg skulle sove på en benk på flyplassen i natt, sier Berge til Dagbladet.

Han reiser sammen med sin kone og svogeren, og skulle opprinnelig møte sønnen til svogeren sin i New York, nå blir det ikke noe av dette møtet.

- Han drar hjem i morgen, så dette møtet blir det ikke noe av. I tillegg drar vi jo hjem på søndag, så vår noe korte tur blir jo kuttet kraftig. I tillegg er det jo vanskelig å si om flyet vårt kommer til å gå i morgen tidlig også, selv om det bare blir spekulasjoner, sier Berge.

Og Berge sier at han virkelig begynner å kjenne frustrasjonen i kroppen.

- Det er vanskelig å ikke la seg påvirke av dette. Det er ufattelig irriterende når noe slikt skjer. Spesielt når Norwegian har hatt så mange problemer med sine «Dreamliner»-fly tidligere, og de har gang på gang lovet bedring, sier Berge til Dagbladet.

Norwegian beklager - igjen
Kommunikasjonsrådgiver i Norwegian beklager overfor passasjerene som nå må overnatte på flyplassen.

- Det har dessverre vist seg å være svært vanskelig å finne hotell i Stockholm i dag. Vi har jobbfolk som har jobbet hardt på å finne løsninger, men alt har vært booket opp. Passasjerer har fått beskjed om at de selv kan booke hotell hvis de finner noe ledig; da vil vi dekke opptil et satt beløp, men vi skjønner at det hjelper lite når alt er fullt. Vi kan ikke annet enn å beklage og er lei oss for at mange må tilbringe natta på flyplassen, sier Mannion til Dagbladet.

Mannion forteller videre at passasjerene vil få en eventuell dispensasjon i henhold til EUs regelverk for passasjerrettigheter.

Kommunikasjonsrådgivere forteller samtidig at det vil komme representanter fra Norwegian på flyplassen i Arlanda i løpet av natta som kan svare på eventuelle spørsmål fra passasjerene.

Ikke første gang
Norwegian har ved en rekke anledninger tidligere hatt problemer med forsinkelser, og da spesielt med deres «fremtidsfly», som Norwegian selv har kalt det tidligere, nemlig «Dreamliner»-en.

Det er kun tre dager siden et fly med avgang fra Gardermoen til New York ble forsinket med flere timer, slik Dagbladet skrev forrige søndag.

Tidligere har det også vært en forsinkelse på over 33 timer og ved forrige rapportering fra Norwegians kvartalsrapport, fra andre kvartal 2013 til andre kvartal 2014, som Dagbladet var til stede på, kom det fram at Norwegian har tapt massive 465 millioner kroner på utallige tekniske problemer ved «Dreamliner»-flåten.

Lovet bedring
Da Dagbladet konfronterte Norwegian-direktør Bjørn Kjos med de massive forsinkelsene etter at kvartalsrapporten ble lagt fram i begynnelsen av august i år, lovet Kjos at det var stor sannsynlighet for at «forsinkelser av typen 33 timer ikke vil skje igjen.»

- Vi vil fortsatt få forsinkelser, men ikke av den typen vi har hatt tidligere. Jeg kan nesten garantere at det ikke vil forekomme en så stor forsinkelse igjen, sa Kjos til Dagbladet da.