LEGGER NED 700 RESTAURANTER: Det er faktisk første gang på over 40 år at McDonald's er tvunget til å slanke seg. Foto: PAUL J. RICHARDS / AFP PHOTO / NTB SCANPIX
LEGGER NED 700 RESTAURANTER: Det er faktisk første gang på over 40 år at McDonald's er tvunget til å slanke seg. Foto: PAUL J. RICHARDS / AFP PHOTO / NTB SCANPIXVis mer

Not «lovin' it»! Nå må McDonald's slanke seg for første gang på 40 år

Burgergiganten må stenge 700 restauranter verden over.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I 13 måneder i strekk har McDonald's hatt elendige salgstall i USA, skriver Washington Post.

Den amerikanske storavisa påpeker at fast food-gigantens satsing på salater, juice og kyllingwraps er en feilslått utvanning av konseptet.

Fram til i mars i år, rapporterte McDonald's månedlig om salgssvikt i sine restauranter, men da syntes selskapsledelsen at det fikk være nok. Nå er månedstallene en bedriftshemmelighet.

700 restauranter forsvinner Men at de fremdeles sliter, klarer ikke McDonald's å holde hemmelig.

Tirsdag denne uka ga burgerkjeden til kjenne at de planlegger å legge ned 184 restauranter i USA i år. Det er 59 flere restauranter enn det de har planer om å åpne.

Roberto A. Ferdman skriver i Washington Post at McDonald's nedskalering er en negativ, historisk milepæl. Det er faktisk første gang på over 40 år at McDonald's er tvunget til å slanke seg.

Tidligere i år uttalte restaurantkjeden at de vil stenge rundt 700 restauranter verden over. Halvparten av disse er i USA, Japan og Kina.

Selskspet sa tidligere denne måneden at de kommer til å slanke staben ved hovedkontoret i Illinois.

Rigger seg til kamp McDonald's kaller selv kuttene de må gjøre i USA for «minimale», og i lys av at selskapet har mer enn 14000 restauranter rundt om i verden, har de kanskje sine ord i behold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Likevel er det helt klart at McDonald's rigger seg til kamp i et stadig tøffere marked, skriver USA Today.

McDonald's ønsker å bedre folks oppfatning av deres produkter og forbedre kundesørvisen sin i USA. De snakker om å innføre regionale spesialiteter på menyen, gjøre frokostservering tilgjengelig hele døgnet og sørge for kjappere kundebehandling på drive-thru-restaurantene.

Den siste tida har burgerkjeden møtt konkurranse av fast-food-liknende restauranter som satser på litt dyrere mat. Det viser seg at amerikanere er villige til å betale litt mer om det betyr bedre kvalitet, skriver Washington Post.

- I vekst i Norge Kommunikasjonssjef Erik Lødding i McDonald's Norge sier at selskapet er i vekst her til lands og at de aldri har hatt flere enn de 73 restaurantene de har i dag.

- De endringene som gjøres globalt, påvirker ikke nødvendigvis oss her, men vi merker at det er økt konkurranse i markedet. Vi må hele tida jobbe hardt for fortsatt å være attraktive for kundene våre, sier Lødding.

Han trekker fram at McDonald's i Norge har lyktes med sin satsing på norske råvarer.