Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Noterte på løse lapper

UD hadde ikke nok telefoner eller PC-er. Viktige opplysninger fra pårørende ble notert på løse lapper.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

UDs øverste byråkrat Bjarne Lindstrøm hevder kaoset med listene skyldes mangelfulle opplysninger fra pårørende.

Pårørende og sentrale kilder i politiet, Forsvaret, hjelpeorganisasjoner, regjering, departement og Storting mener UDs registreringsarbeid er en skandale.

- Vi har et tilfredstillende dataverktøy. Det som var problemet var at opplysningene fra de som ringte til oss var ufullstendige, sa utenriksråd Bjarne Lindstrøm på regjeringens pressekonferanse i går.

Påstanden fra Lindstrøm står i skarp kontrast til oppfatningen blant sentrale medarbeidere i departement, regjering og politiet.

- UD var særdeles dårlig utrustet både logistisk og teknisk da flodbølgen rammet Asia. De hadde verken nok telefoner eller PC\'er. Medarbeidere skrev ned for hånd på linjerte ark det pårørende ringte inn. Det er helt utrolig at UD ikke engang har et eget beredskapsrom med alt nødvendig teknisk utstyr og kommunikasjon befinner seg, sier flere sentrale kilder til Dagbladet.

I beste velgående

I går fikk det norske folk merke konsekvensene av den mangelfulle krisehåndteringen. Personer som tidlig i forrige uke meldte fra til UD om at de levde i beste velgående, sto fortsatt oppført som savnede da regjeringen offentliggjorde den reviderte lista fra Kripos.

Spørsmålet er i hvilken grad UD har utsatt tusenvis av nordmenn for en unødig belastning ved å ikke være i stand til å drive et forsvarlig informasjons- og registreringsarbeid.

Dagbladet har snakket med en lang rekke kilder som på nært hold har fulgt UDs arbeid fra første dag. Deres konklusjon er knusende.

Forsinkelser

• UD var ikke i stand til å håndtere opplysningene om mulig savnede som pårørende og andre kilder ringte inn. Da Kripos torsdag fikk overlevert UDs lister, var de sjokkerte over hvordan informasjonen var samlet og den dårlige kvaliteten på UDs arbeid. (se egen sak)

• I katastrofeområdet har både tilreisende byråkrater, pårørende, presse og hjelpeorganisasjoner reagert på UDs mangel på tekniske hjelpemidler. Da telefonlinjene lå nede, hadde de ikke satelittelefoner. De få bærbare pc\'ene kunne ikke kommunisere med det sentrale nettverket.

• UD fikk de første meldingene om katastrofen ved 06-tida 2. juledag. Først over ett døgn senere ble det opprettet et norsk hovedkvarter i Phuket. Den samme forsinkelsen gjaldt aktiviseringen av regjeringens kriseinformasjonsenhet. UD ventet til onsdag med å be pårørende om bilder av savnede.

• Da Forsvarets folk kom til Thailand, iført norsk uniform, ble de blant annet på sykehus kontaktet av nordmenn som UDs medarbeidere hadde oversett, simpelthen fordi de ikke hadde nasjonale kjennemerker.

Dårlig telefonsystem

• Sentrale folk i helsebyråkratiet og i Forsvaret sier at de måtte ta saken i egne hender fordi de ikke hadde tid til UD-byråkratenes sendrektighet.

• Det første pasientflyet som dro til Thailand ble sendt av gårde altfor seint. Etter forutsetningen skulle flyet lette fra Gardermoen seinest tirsdag kveld 28.12 klokka 18.30, men det tok ikke av fra norsk jord før klokka 10 neste formiddag. Det var over 15 timer for seint, noe som rammet skadde nordmenn.

• Telefonsystemet til Utenriksdepartementet var og er ikke konstruert for å ta imot mange samtaler. Så mange som 100 anrop ble registrert i løpet av et 15 minutters intervall på tirsdag kveld til UD, men omtrent halvparten la på siden de aldri fikk svar, viser telefonlogger.

UD har tidligere etablert et pårørendenummmer (22 24 20 20) i tilfelle en katastrofe, men dette nummeret ble ikke tatt i bruk før over to døgn etter at UD ble underrettet om tragedien. Ingen i UD visste hvordan nummeret skulle aktiveres, og den som kunne det, ble ikke kontaktet før etter to døgn.

• Fastboende nordmenn i Phuket beskrev katastrofens omfang og tilbød å hjelpe UD før UDs folk selv var kommet fram til katastrofeområdene. Henvendelsene ble aldri besvart av UD, som i ettertid sier at reaksjonen tok tid fordi man ikke kjente katastrofens omfang.

- Var på data

Ingen av Dagbladets kilder i UD vil stå fram med navn fordi det kan ramme karrieren deres.

Da Dagbladet konfronterte utenriksråd Bjarne Lindstrøm med påstanden om at UD ikke var i stand til å håndtere informasjonen, svarte han:

- All informasjon ble etter hvert overført på data. Problemet var verken mangel på penger, personell eller tekniske hjelpemidler, men et ufullstendig faktagrunnlag.

FÅR KRITIKK: Bjarne Lindstrøm.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media