NRK får ikke delta i shopping-kanal

Oslo (NTB-Britt Sofie Hestvik): NRK må skrinlegge planene om å tjene penger på salg av reiser og redskaper til hus og hjem via Nordic Shopping Channel. Kulturminister Anne Enger Lahnstein har bestemt at handlekanalen er i strid med reklamefri allmenkringkasting.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det var ikke uventet, var kringkastingssjef Einar Førdes knappe kommentar da han hastet fra ekstraordinær generalforsamling på kulturministerens kontor i formiddag.

På spørsmål om konsekvensene av Lahnsteins nei, sa han at avgjørelsen på kort sikt er til å leve med. Problemet er, frykter han, at hvis dette er uttrykk for en tendens, kan det bli vanskelig for NRK å gjøre seg gjeldende i en ny tidsalder.

Lovstridig

- Det er lov å prøve seg, men nå har vi satt foten ned og som eier tatt et overordnet ansvar, sier Lahnstein. Hun legger vekt på at NRKs formål er å drive allmennkringkasting, og at NRK etter kringkastingsloven ikke kan finansieres med reklameinntekter. I Norge regnes alt som ikke er redaksjonelle programmer som reklame.

Hun la også vekt på at det ville være betenkelig om statskanalen skulle være med på å etablere en virksomhet i utlandet som ikke lovlig kan etableres i Norge.

Etter planen skulle NRK, TV 2, Telenor Link og TV Torget stå sammen bak Nordic Shopping Channel, som skal sendes fra London via Telenors satellitt Thor II, og dermed være innrettet etter britisk kringkastingsregelverk.

Teleselskapet skulle leie tilbake den sendetiden NRK ikke brukte selv, og NRK2s sendinger starter først klokka 18. Kulturministeren fastslo imidlertid at frekvenser avsatt til bakkesendt fjernsyn i Norge ikke kan brukes til formidling av sendinger fra telekjøpskanaler, heller ikke i ledig sendetid.

Andre inntekter

Men om kulturministeren har fratatt NRK muligheten til å tjene penger på tv-handling, har hun ikke forhindret at shopping-kanalen kan nå inn i de norske stuer. Ifølge ekspedisjonssjef Helge Sønneland i Kulturdepartementets medieavdeling kan rundt 100.000 nordmenn være potensielle mottakere av kanalen via parabol når den fra mandag går på lufta.

Lahnstein fremhevet at det uansett er en viktig beslutning som nå er tatt i forhold til det bakkesendte nettet.

Hun sier hun forstår at NRK har behov for andre inntekter enn lisensen, men hadde fredag ikke noe julegratiale å komme med. I tillegg til at det nå jobbes med klare regler for sponsorvirksomheten, har hun bedt NRK-styret om å komme med en forretningsplan for de framtidige aktivitetene i NRKs kommersielle datterselskap NRK Aktivum. Den skal være klar i januar, og målet er å klargjøre NRKs rammevilkår.

I dag ba hun også om en skriftlig redegjørelse om reklame på tekst-tv.

Kulturministeren gjentok at NRK skal gis rammevilkår som gjør selskapet konkurransedyktig som lisensfinansiert allmenkringkaster, også i en framtidig fullt digitalisert kringkastingsvirksomhet.