NRK holdt maska

I Dagsrevyen sist lørdag fortalte Bjørn Wæthe hvor viktig det er for menn å ta vare på utseendet sitt. Det du ikke fikk vite av NRK, er at den samme Bjørn Wæthe lever av å selge hudpleieprodukter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bjørn Wæthe er daglig leder av firmaet Tekon AS, som omsetter hudpleieprodukter for cirka ti millioner kroner i året. Det var hans egne produkter som ble brukt i tv-innslaget.

I Lørdagsrevyen ble han presentert som «forretningsmann, snart 50». Med ansiktsmaska på sa han at han synes det er greit å bruke tid og penger på å ta vare på seg selv. Det å gå til en hudpleier er for ham like vanlig som å gå til frisøren, konstaterte han.

Åpne kort

Gjennom en av forhandlerne han selger varer til, ble Bjørn Wæthe kontaktet av Lørdagsrevyen og spurt om å være med i fjernsynet. Personen som skulle stå fram som fornøyd hudpleiekunde i tv-innslaget, hadde trukket seg.

Siden han selv er en fornøyd bruker av hudpleieprodukter, var han ikke vanskelig å overtale. Overfor Dagsrevyen la han ikke skjul på hvem han var.

- Jeg sa at jeg driver i bransjen, men de svarte at det spiller ingen rolle i denne sammenhengen, forteller Bjørn Wæthe til Dagbladet.

Uproblematisk

Dagsrevy-sjef Viggo Johansen mener bruken av Bjørn Wæthe i innslaget i beste lørdagssendetid er helt uproblematisk. Både han og Lørdagsrevy-redaktør Astrid Versto mener det ville vært irrelevant å fortelle seerne hva yrket hans besto i.

- Han blir brukt som en rollemodell. Det ble ikke satt noe fokus på produktene som ble brukt, og det var det viktige for vår del. Dette innslaget har ingen effekt i en reklamesammenheng, sier Johansen.

- Dette handlet om et fenomen, en ny trend. Han er bare en liten del av hele reportasjen. Og det er helt umulig å se hvilke produkter som blir brukt, sier redaktør for Lørdagsrevyen, Astrid Versto.

Verken Versto eller Johansen mener det hadde vært en fordel om de hadde funnet en annen person til innslaget.

- Som sagt, dette er helt uproblematisk, sier Viggo Johansen.