NRK-lisens.com

NRKs jakt på reklamekroner har sin egen, ubønnhørlige logikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

NRK-lisensen er under ild. Men i debatten om finansieringen av landets viktigste mediebedrift dreier det meste seg om tv. Knapt noen snakker om effekten av at en av NRKs viktigste medieplattformer allerede er full av reklame. I motsetning til allmennkringkastere som BBC, Sveriges Television og Danmarks Radio, får nrk.no selge nettannonser med politikernes velsignelse. Det påvirker ikke bare brukernes holdning til lisensen, men også innholdet som tilbys og konkurransesituasjonen i nettmarkedet.

I Storbritannia diskuterer man nå hvor langt en lisensfinansiert allmennkringkaster kan gå i kommersiell retning på nett før legitimiteten svekkes i befolkningen og hos politikerne. I den første store evalueringen av BBCs samlede virksomhet siden 2004, foreslås nye tiltak for å forhindre misbruk av lisensmidlene og problemer for BBCs kommersielle konkurrenter på nettet.

Blant de foreslåtte tiltakene er en liste med kriterier for å måle om webtjenester fra BBC skiller seg sterkt nok fra eksisterende, kommersielle alternativer, samt en «public value test» som skal brukes til å evaluere hvilken verdi nye nettjenester tilfører allmennheten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer