NRK og reklame

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Kringkastingssjef Einar Førde har igjen luftet tanken om å gjøre visse deler av NRKs tilbud reklamefinansiert. Ifølge Dagens Næringsliv har han sendt et omfattende forslag til Kulturdepartementet der han tar til orde for endringer i kringkastingsloven som åpner for dette. Generelt ønsker NRK-sjefen seg større frihet og smidighet i forhold til de kommersielle konkurrentene.
  • NRK opplever dagens formålsparagraf som en hindring for videreutvikling i et marked som ellers er preget av privateide og kommersielle selskaper. Men på mange måter er det jo det som er vitsen med NRK: Selskapet skal ivareta programforpliktelser som kommersielle medier ikke påtar seg. For dette sikrer Stortinget NRK en stabil inntekt. Hvis det er slik at dette ikke strekker til, bør det være rom for påslag. Men et samfunn med våre opplysningstradisjoner bør fortsatt beholde NRK som lisensfinansiert virksomhet.