NRK vil drive reklamekanal

Kringkastingssjef Einar Førde ønsker at NRK skal få mulighet til å drive en tilleggskanal basert på reklame eller abonnement. Men Førde møter motbør fra gamle partikamerater.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette er blant innholdet i et omfattende forslag til endringer av NRKs rammebetingelser som Førde har oversendt Kulturdepartementet, skriver Dagens Næringsliv.

I forslaget heter det blant annet at kringkastingsloven bør endres slik at NRK kan etablere en kommersiell kanal. I dagens kringkastingslov heter det at NRKs virksomhet ikke kan finansieres med reklameinntekter.

NRK ønsker også å ha anledning til å opprette datterselskaper og inngå allianser med kommersielle aktører uten å måtte be om godkjennelse fra politiske myndigheter. I forslaget fra NRK heter det at statskringkasteren kan bli akterutseilt hvis man ikke kan posisjonere seg raskt og riktig i forhold til den kommersielle medieverdenen.

NRKs forslag ligger ifølge Dagens Næringsliv foreløpig i ro på kulturministerens bord. Avdelingsdirektør Roy Kristiansen kan ikke si om departementet vil rekke å behandle saken før sommeren.

Motbør

Arbeiderpartiets mediepolitiske talsmann Jon Olav Alstad sier nei til forslaget.

- Slik jeg kjenner Stortinget vil det ikke være flertall her for Førdes forslag om en reklamefinansiert NRK-kanal, sier Alstad til NTB.

Betal-kanal?

Når det derimot gjelder spørsmålet om en betal-kanal, er Alstad mer åpen:

- Dette spørsmålet har vi drøftet flere ganger. Flertallet har ikke stilt seg avvisende, sier Alstad, som er medlem av Stortingets familie-, kultur- og administrasjonskomite.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyre og Arbeiderpartiet ba i desember i fjor sentrumsregjeringen legge fram en stortingsmelding om det framtidige forholdet mellom de politiske myndigheter og NRK. Det er usikkert om kulturminister Anne Enger Lahnstein og regjeringen rekker å legge fram stortingsmeldingen før sommeren. Skulle regjeringen rekke det, har Stortinget likevel trolig for kort tid på seg til ferdigbehandle meldingen før sommeren, mener Alstad.

Stort behov

- Både NRK og politikerne har et stort behov for en avklaring. NRK må få vilkår som gir mediebedriften anledning til «å snu seg» i markedet på linje med konkurrentene. Hvis ikke vil NRK tape konkurransen om rettigheter og seere. Det er hevet over tvil, sier Alstad.

Han ønsker ikke å kommentere de øvrige endringer som NRK ønsker i sine rammebetingelser. Dette er forslag som allerede er oversendt Kulturdepartementet, ifølge Dagens Næringsliv i dag.

(NTB)