NSB ber Siemens trekke tilbake 11 lokomotiver

NSB har bedt Siemens ta tilbake de 11 nye diesellokomotivene som det tyske storkonsernet ennå ikke har fått til å gå som de skal på Nordlandsbanen. NSB tvinges nå til å ruste opp ti av sine gamle diesellokomotiver for å klare trafikken mellom Trondheim og Bodø uten altfor store forsinkelser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nordover til Fauske og Bodø har annethvert tog vært forsinket den siste måneden. Sørover har hvert fjerde tog kommet for sent til Trondheim.

Trafikken på Nordlandsbanen går med et nødskrik etter at NSB har måttet sette sine 11 nye diesellokomotiver fra Siemens i Tyskland på stallen enda en gang.

Stadig nye feil

- Det er klart vi har en vanskelig situasjon. Vi har oppfordret konsernledelsen i NSB til å bestemme seg raskest mulig for hvilken videre strategi selskapet skal ha i denne saken, sier regiondirektør Roger Granheim i NSB persontrafikk Nord til NRK.

Så snart en feil er ordnet, har det dukket det opp nye feil på de 11 diesellokomotivene til 50 millioner kroner stykket. De kortslutter, mister kjølevannet, lekker olje, noen ganger tar de fyr og de har hjul som slår sprekker.

- Jeg skulle egentlig ønske at jeg ikke hadde disse lokene i det hele tatt, sier administrerende direktør i Osmund Ueland i NSB til Dagsrevyen.

Forhandlinger

- Det pågår forhandlinger mellom NSB og Siemens, og det er ikke riktig av meg å kommentere disse forhandlingene, sier Ueland.

Skal NSB som transportør få flere kunder, så kan ikke selskapet leve med lokomotiver som har stått stille i flere uker, påpeker NSB-sjefen.

Siemens er bedt om å ta tilbake lokomotivene mot at NSB leier dem den dagen det tyske storkonsernet får dem til å gå på en driftssikker måte.

(NTB)