- VISSTE: NSB har visst en uke om Statens Vegvesens arbeid på E6 nordover i Oslo, men det var umulig for selskapet å forutse hvordan det ville slå ut for kundene før kaoset var komplett. Her er Kommunikasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby. Foto: Benjamin A. Ward/Dagbladet
- VISSTE: NSB har visst en uke om Statens Vegvesens arbeid på E6 nordover i Oslo, men det var umulig for selskapet å forutse hvordan det ville slå ut for kundene før kaoset var komplett. Her er Kommunikasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby. Foto: Benjamin A. Ward/DagbladetVis mer

NSB fikk beskjed om veiarbeidet forrige uke

- Altfor seint for oss å legge om planer som involverer 100 busser, sier Åge-Christoffer Lundeby i NSB.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): NSB innledet i går seks uker med full stans på Oslo S med fullstendig kaos for sine kunder. En gladmandag ble raskt blåmandag for kundene, som i stedet for å kunne glede seg til at arbeidet er ferdig, stampet i kø halve dagen.

Mye av skylda for kaoset fikk Statens Vegvesens arbeid på E6 fra Oslo til Lillestrøm. Samme dag som den lenge planlagte utbedringen av Oslo S, senket altså vegvesenet kapasiteten på hovedfartsåren fra Oslo S til Lillestrøm, der NSB skulle busse passasjerene sine.

Fikk beskjed Nå viser det seg at NSB fikk beskjed fra Statens Vegvesen - via Jernbaneverket - om veiarbeidet på E6 i forrige uke.

- Det var for seint å endre et opplegg med 100 busser, da vi fikk beskjeden, forteller Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef NSB personaltog, til Dagbladet.

Det var også umulig for NSB å vurdere hvilken innvirkning veiarbeidet ville få for trafikken til bussene de er avhengig av å få fram for ikke å gjøre livet surt for sine passasjerer, sier Lundeby.

- Vi laget et opplegg med 100 busser og gjorde avtaler med Ruter som sørget for ekstra t-baner, for å gjøre dette mest mulig smidig for våre kunder. Husk at vi transporterer 30 000 mennesker hver morgen og ettermiddag, det er like mange mennesker som det bor i en middels norsk by.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette opplegget røyk altså første dagen. Heldigvis for alle reisende, ser det ut til å gå bedre i dag. Men NSB avventer situasjonen for å se hva som var «normalt» med dagens situasjon.

Ikke sure på Vegvesenet NSB og Statens Vegvesen hadde ingen kontakt angående utbedringen på E6 før i går ettermiddag, etter at kaoset hadde oppstått. Da ble det hasteinnkalt til krisemøter og de to statlige etatene vil heretter holde tett kontakt.

- Er NSB sure på at Statens Vegvesen setter i gang med veiarbeid samme dag som dere starter seks uker med togstans i Oslo?

- Jeg har ikke lyst til å reise noen pekefinger eller komme med noen rettferdig harme i noen retning. For oss er det alltid kundene som teller. Situasjonen i går var uakseptabel, så må vi løse det.

- Vi kan ikke basere kundenes hverdag på flaks, sier Åge-Christoffer Lundeby.

PS! Dagbladet var i kontakt med Statens Vegvesen for en kommentar, men fikk opplyst at fungerende avdelingsdirektør i Oslo akkurat nå sitter i et krisemøte som handler om akkurat det samme som denne saken. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa har heller ikke vært tilgjengelig for kommentar foreløpig.