NSB godtok akslinger utenfor standard

Uten forbehold godtok NSB å fravike den internasjonale jernbaneunion (UIC) og europeisk standard for akslinger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da NSB inngikk kontrakten for flytogene med produsenten Adtranz, hadde NSB i et brev ingen kommentar til materialkvaliteten som ble benyttet til hjulakslingene, skriver Aftenposten.

I brevet fra Flytogets prosjektledelse, signert 8. mai 1996, skriver NSB at de opprinnelig ønsket å benytte akslinger innenfor UIC-normen, men «at selskapet klart ser gevinsten, spesielt med hensyn til vekt, av å velge en annen materialkvalitet». Brevet ble skrevet etter at Adtranz hadde gjort oppmerksom på at vekten ville øke og leveransen ville bli noen måneder forsinket dersom NSBs første forslag ble fulgt.

Stolte på Adtranz

- At vi gikk bort fra UIC-standarder, innebar et valg om å stole på Adtranz, sier NSBs direktør for drift og teknikk.

Brevet kan bli et viktig middel for Adtranz i forhandlingene om hvem som skal betale for skandalen. Uttalelser fra NSB, Jernbanetilsynet og Adtranz tyder på at det er aktuelt å skifte ut alle akslingene. Dersom alle de 38 togsettene til Flytoget, Signatur og Agenda skal få nye akslinger, vil det koste minst 70 millioner kroner.

Administrerende direktør Ronny Solberg i Adtranz sier det er klart de vil bruke brevet i forhandlingene. Direktør for materiellfornyelse i NSB, Jan Runesson, sier imidlertid at det er leverandøren som er ansvarlig.

(NTB)