NSB godtok for svake akslinger

NSB fravek sine egne krav til kvalitet på Flytogets akslinger for at toget skulle klare reisetiden mellom Oslo og Gardemoen på 19 minutter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det ble klart for NSB i 1997 at akslingene var utenfor utkast til europeisk standard for akslinger, innrømmer NSB-direktøren for drift og teknikk, Tom Ingulstad til Aftenposten.

ADtranz valgte akslinger med stål utenfor standard for at togene kunne kjøre i ønsket hastighet. Dette skjedde til tross for at NSBs tekniske avdelinge protesterte kraftig mot å velge ståltyper utenfor standard.

Flytogene og signaturtogene kjører med akslinger med en ståltype som ikke er blant de fire godkjente typene i europeisk standard. Ingulstad sier at dimensjonen på akslingene må økes for å komme innenfor de rådende standardene.

Enorme konsekvenser

Signatur-togene må gjennom en grundig inspeksjon hver uke og inspeksjonsrutinene på Flytogets akslinger er intensivert. Flytogene får ikke heller kjøre i topphastighet på 210 km/t, og kjører nå på maksimalt 160 km i timen. I tillegg er Agenda-togene utsatt på ubestemt tid. Dette er krengetogene som skal traffikere Østfold, og de ble bestilt med identiske akslinger, melder Aftenposten.