NSB i dyp krise

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Det er rimelig å tro at regjeringen var konsultert før styret i NSB i går gjorde kort prosess med Osmund Ueland. I første omgang løser det ikke NSBs problemer, snarere tvert imot. Selskapet er i øyeblikket uten ledelse. Men styret må ha vurdert situasjonen i selskapet slik at det ikke kunne bli verre.
  • Regjeringen har åpenbart valgt å gi styret fortsatt tillit, og dermed måtte Ueland gå. Det må ligge en samlet vurdering bak denne beslutningen. For Ueland fikk i går den støtte han trengte i forhold til Signatur-togene, da produsenten ADtranz påtok seg all skyld for uhellene med togsettene. Ueland har hele tida tatt ansvar der selskapet var å bebreide for miserene. Han gjorde en storartet jobb etter ulykken på Rørosbanen, og han handlet raskt etter fadesen med ferielistene for lokomotivpersonalet. Men foran Stortingets kontrollkomités utspørringer i vinter gjorde Ueland et blandet inntrykk som svekket tilliten til ham. Han framsto som en leder som ikke viste den ydmykhet overfor skandalene rundt byggingen av Gardermobanen som politikerne ventet.
  • Slik kan hans beste sider som toppleder ha blitt Osmund Uelands bane som leder av det statseide konsernet. Han har vært rask til å stå opp for sine medarbeidere, og han har vist stor omsorg i kritiske situasjoner overfor dem som ble rammet av ulykker. Men samtidig har han også vært utålmodig på NSBs vegne, og ustoppelig i sin vilje til å legge feil bak seg, klar for nye uhell.
  • Og uhell er det blitt, og det var et tidsspørsmål før konsernsjefens stilling måtte komme opp til vurdering, særlig etter fadesen med ferielistene. Det var likevel overraskende at styret valgte denne utgangen nå. Ueland har åpenbart gjort en kjempejobb i en vanskelig situasjon for NSB. Han har prøvd å omstille til en ny tid en 150-årig bedrift med grunnfestede tradisjoner. Andre som prøvde seg, brakk nakken. Ueland faller på et annet frontavsnitt. Men det står ikke til å nekte at han forlater en bedrift i dyp krise. I går bidro styret til at den ble enda dypere. Herfra kan det bare gå en vei. Kan det bli NSBs redning?