NSB-lok til Kosovo

Klokka 09.52 i dag begynte det første av fire av NSBs Di.3-lokomotiver den lange ferden til Kosovo. Der skal diesellokene avslutte sin over 40 år lange gjerning i FN-tjeneste.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Di.3 har i mannsalder utgjort kjernen i NSBs dieseltogdrift. De første ble bygget i 1957. Det var et lokomotiv av denne typen som kolliderte på Åsta 4. januar i fjor.

Lokomotivene skal i Kosovo tjenestegjøre for FN. UNMIK (United Nations Mission in Kosovo) skal bruke lokene til å trekke godstog. Jernbanen i Kosovo lå i ruiner etter krigen i 1999, og de gamle diesellokomotivene vil bidra til gjenoppbyggingen av transportsystemet i landet. Etter krigen skal det bare ha fantes to fungerende lokomotiver igjen i Kosovo.

- Seks nordmenn vil med tiden reise til Kosovo for å bistå FN med opplæring på denne loktypen. Det tar lang tid å sende lokomotivene nedover. De skal gjennom 10 land, og bytte tog en rekke ganger. Først om 14 dager vil alle de fire lokomotivene være på plass, sier prosjektleder Geir Kvam i NSB persontrafikk Nord.

Di.3 har blitt en favoritt hos jernbaneentusiaster i Norge, og flere jernbaneforeninger ønsker å ta over noen av NSBs resterende Di.3-lok. De 102 tonn tunge kjempene byttes nå ut med lette og strømlinjeformede Agenda-tog på Røros- og Nordlandsbanen.

FN-TJENESTE:</B> Diesellokomotivet 643 skal avslutte sin 40-år lange gjerning i FN-tjeneste.