NSB luta lei slurvete journalister

NSB slår tilbake mot journalister som feilaktig kritiserer bedriften. - Det er tydelig at mange journalister og redaksjoner ikke er klar over forskjellene mellom NSB, Jernbaneverket og Jernbanetilsynet. Men nå er det nok, sier informasjonssjef Svein Ringstad i NSB BA.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NSB er landets suverent mest medieomtalte bedrift. I året med Åsta-ulykken, Lillestrøm-ulykken og generelt turbulent og kaotisk drifts- og ledelsessituasjon, har NSB blitt viet over 40000 avisartikler, tv- og radioinnslag og internettartikler i norske medier. Og journalistene tar feil gang på gang, til NSBs irritasjon og fortvilelse.

- Urettferdig

- Når en avis feilaktig gir NSB ansvar for noe andre har ansvaret for, opplever våre ansatte det som urettferdig og ubehagelig. Folk flest får et mye mer negativt bilde av NSB enn det som er riktig, og våre målinger viser at nordmenns holdning til NSB blir mer negativ når det skrives negativt om NSB i pressen, sier Ringstad.

- Journalistenes forvirring omkring de ulike institusjonene gir også et prinsipielt problem. De svekker og forvirrer i en viktig debatt om samferdselspolitikken. NSBs kunder plages av tog som blir innstilt på grunn av feil på spor, kjøreledning eller signal. De er misfornøyde fordi de ikke får god informasjon på høyttalerne på stasjonene. Mange tror dette er NSBs feil. Når media er med på å skape slike misoppfatninger, forsvinner det politiske støtten for å få bygd ut infrastrukturen ved jernbanen og gi Jernbaneverket nok midler til dette, mener informasjonssjefen.

Tøffere

Nå lover NSB og Ringstad en tøffere holdning mot redaksjoner og journalister som gjør feil. Dersom redaksjonene fortsatt bruker NSB på en slurvete eller bevisst negativ måte, vil NSB først kreve at saken rettes opp og beklages. Hvis ikke vil NSB stevne redaksjonen til Pressens Faglige Utvalg (PFU), som er «pressens domstol».

- Noen journalister har ikke lært seg forskjellen mellom NSB og Jernbaneverket. I andre tilfeller har desken gjort feilen. Noen aviser har skrevet NSB selv om de visste at det var feil, og begrunnet feilen med at leserne har et forhold til NSB, og ikke Jernbaneverket. Det er alvorlig, sier Ringstad.

Både Aftenposten og avisa Laagendalsposten er meldt til PFU av NSB. Aftenposten hevdet på en førsteside at nestenulykken på Ottestad i oktober, der to tog var på kollisjonskurs, skyldes at NSB brøt egne regler, selv om feilen lå hos Jernbaneverket.

Laagendalsposten hevdet at NSB hadde ansvaret for sikringen av planovergangen på Gulskogen i Buskerud, og hadde skylden for kollisjonen mellom en lastebil og et lokaltog på en planovergang. Lokomotivføreren døde.

- Grovt overtramp

- Vi mistet en kollega i ulykken. Dagen etter gir Laagendalsposten NSB ansvaret, og mener at de er i sin fulle rett når de blir gjort oppmerksom på feilen. Det er et grovt overtramp, og slike oppslag er forferdelige for pårørende, venner og kolleger, sier Ringstad.

Tirsdag gikk Dagbladet selv i den samme fella. Det sto å lese at det var NSB som renoverte den nedlagte Ålgårdbanen for millioner. Det riktige skulle være at det var Jernbaneverket.

Sluppet billig

- Vi mener nå at NSB har hatt så stor oppmerksomhet i dette året at det ikke finnes noen unnskyldning for en redaksjon eller journalist til å ikke vite forskjellen på for eksempel NSB og Jernbaneverket. Det bør være en forutsetning at journalister setter seg inn i saken før man feller dom. Hadde aviser og tv-kanaler urettmessig beskyldt andre store norske bedrifter for andres feil, ville det endt i rettssaker gang på gang.

Mange medier har sluppet utrolig billig unna sin slumsete omgang med fakta, sier Ringstad.

- Nok er nok. Nå må journalistene sette seg ned og lære, sier han.

ADVARER: Informasjonssjef Svein Ringstad og NSB BA lover å slå tilbake mot Aviser og TV-kanaler som urettmessig beskylder NSB for ting de ikke har ansvar for.