NSB nekter å betale

Sprekker, rust, dårlig ventilasjon og en rekke andre feil og mangler. Tabbelista til Signaturtogene er lang som et vondt år. - Vi har ikke fått det produktet vi bestilte, mener NSBs konsernsjef Arne Wam (bildet) og holder tilbake 100 millioner kroner til produsenten av skandaletogene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

To uker har selskapet Adtranz på seg til å finne løsninger med Signaturtogene som gjør Arne Wam og NSB fornøyd. Hvis ikke Adtranz finner en løsning vil NSB heve kontrakten på Signaturtogene og levere dem tilbake.

- Dette er Adtranz siste sjanse, slo Wam fast.

NSB har formelt ikke overtatt togene, og kan ifølge kontrakten levere dem tilbake.

100 millioner

NSB har opprettet ti grupper som blant annet skal finne løsninger på problemene med understellet, krengemekanismen og ventilasjonsanlegget. NSB vil holde tilbake 100 millioner kroner til Adtranz til de har funnet løsninger på de omfattende problemene.

Rust

Veritas har undersøkt tre av togakslene og avdekket korrosjon og sprekker på samtlige.

Ingeniør Aril Tjærnes ved metallurgisk laboratorium i Veritas har ledet granskingen av de omstridte akslingene.

- Våre undersøkelser viser at det var materialtrøtthet som førte til akselbruddet ved Nelaug stasjon i juni. Han mener at det var et rent utmattingsbrudd som senere førte til opprullingen Signatur-skandalen.

Veritas undersøkelser avdekket korrosjon, eller rust på samtlige aksler som er undersøkt. Der hvor korrosjonen opptrer er det også sprekker i akslene.

- Den ene akslingen var dekket av uoriginal aluminiumsholdig maling. Når vi fjernet ble det avdekket helt tydelig korrosjon, sa Tjærnes på et informasjonsmøte i NSB i ettermiddag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Veritas konklusjon

1. Samtlige sprekker har startet i hulkilen på utvendig overflate i områder med korrosjon.

2. Sprekkene har oppstått som følge av korrosjonsangrep og høye driftsspenninger i et stålmateriale som er følsomt for skader i overflaten.

3. Akslene har en marginal dimensjonering da små korrosjonsangrep har ført til sprekkdannelser som under ordinær drift har utviklet seg til brudd.

- Disse konklusjonene betyr at dette holder såvidt. Vi anbefaler NSB å utbedre disse punktene konkluderte Veritasingeniøren.

- Marginal dimensjonering betyr i midt hode at vi befinner oss i kanten av det forsvarlige, var Arne Wams første kommentar til Veritasrapporten.

- Det betyr at vi ikke har fått det produktet vi bestilte, fortsatte konsersjefen.

Wam listet opp en lang oversikt over Signaturtogenes feil og mangler. Stor slitasje på understell og akslinger, feil på krengesystemet, feil med ventilasjonssystemet var toppen av isfjellet. ADtranz representanter på informasjonsmøtet så lite fornøyde ut med Wams redegjørelse.

- Vi vil bytte ut alle akslene som kan være utsatt for korrosjon. Men vi kan ikke overdimensjonere akslene så mye, det er grenser for hvor store akslingene kan være, sa en presset Ronny Solberg i Adtranz. Selskapet har allerede begynt arbeidet med å utbedre feilene.