OMLEGGING NSB vil gjøre kollektivtrafrikken mer effektiv for pendlere i Oslo og Akershus. Foto: Tore Meek / Scanpix
OMLEGGING NSB vil gjøre kollektivtrafrikken mer effektiv for pendlere i Oslo og Akershus. Foto: Tore Meek / ScanpixVis mer

NSB og Ruter lover å gi pendlerne en ny hverdag

Åpner for tettere samarbeid.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Søndag legger NSB og Ruter om rutene på Østlandet. Det skal bli starten på en ny hverdag for de kollektivreisende, melder NTB.

Målet med omleggingen er å skape et mer helhetlig og samordnet nettverk på Østlandet, spesielt for Oslo og Akershus.

Tog og T-bane skal være ryggraden i nettverket og sørge for at så mange som mulig kommer raskest mulig fram. Ett av de uttalte målene er at jernbanen skal bli «en bedre ekspresstrasé» enn E18 mellom Sandvika og Oslo.

Tog hvert tiende minutt - Målet er tog hvert tiende minutt mellom Asker og Lillestrøm på hverdager og i store deler av helgene. Dette kommer delvis på plass fra 9. desember i år, med fem avganger per time med jevn frekvens. Omleggingen blir imidlertid først komplett når fase II av ny ruteplan innføres i desember 2014. Da vil blant annen den sjette avgangen komme på plass, sier Tom Ingulstad, konserndirektør i NSB Persontog i en pressemelding.

Busser skal supplere den skinnegående trafikken, blant annet gjennom såkalte matebusser, som frakter passasjerene til knutepunkter for tog, bane og ekspressbuss.

De ulike transportmidlene skal «utfylle hverandre - ikke kjøre om kapp», åpner presentasjonen Ruter la fram mandag formiddag.

Effektivitet NSB har tatt utgangspunkt i at sju av de ti mest trafikkerte stasjonene i Norge ligger på strekningen Lillestrøm-Drammen. Mens ruteplanen tidligere har begynt med å se på periferien, ser den nye planen først på hvordan kapasiteten på de største stasjonene kan utnyttes mest mulig effektivt.

En rekke busslinjer i Oslo og Akershus i tillegg til t-banenettet blir forandret fra 9. desember.

- Vi øker antall avganger og gjør det enklere å reise kollektivt. Dette griper inn i hverdagen til veldig mange og gjør at arbeidsreiser og henting i barnehage må planlegges på nytt. Vi tror likevel det nye rutetilbudet vil gjøre de fleste fornøyd, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

Flere "melkeruter" fra områder langt unna togstasjonene skal legges ned og det blir opprettet bussruter til togstasjonene. Det betyr at beboere som tidligere har tatt buss til og fra Oslo, må ta buss til togstasjonen for å ta toget videre.

Informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg, mener dette ikke vil føre til lengre reisevei for beboere langt unna stasjonene.

- Tvert i mot vil dette føre til kortere reisetid for passasjerene, sier Isberg til Dagbladet.