NSB refses for inkassokrav mot kunder

En kvinne nektet å godta gebyr for å ha sneket på toget når månedskortet var betalt og forsøkt validert.

Foto: Torbjørn Grønning  / Dagbladet
Foto: Torbjørn Grønning / DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En kvinne nektet å godta gebyr for å ha sneket på toget når månedskortet var betalt og forsøkt validert. Kvinnen fikk til sammen tre varsler om inkasso, i strid med inkassoloven.

31-åringen hadde kjøpt periodebilletten to dager før billetten ble sjekket av en kontrollør 9. mars i fjor. Månedskortet var blitt validert av en konduktør, og kvinnen viste fram kvitteringen som hun for sikkerhets skyld hadde spart på. Forklaringen om at månedskortet var forsøkt aktivert, gikk imidlertid ikke kontrolløren med på, skriver Aftenposten.

Det viste seg at kortet ble forsøkt aktivert 21 minutter før forrige månedskort utløp. Slike formildende omstendigheter var uinteressante, og kvinnen ble ilagt gebyr.

Som svar på en epost hun sendte NSB, fikk hun varsel om inkasso, selv om inkassoloven tydelig fastslår at krav som er bestridt, ikke kan sendes til inkasso.

Kvinnen ringte inkassoselskapet og fikk saken stanset. To ganger til fikk kvinnen krav om inkasso, og da saken kom opp i forliksrådet, var kravet fra NSB kommet opp i 4.939,62 kroner. Her krevde NSB, som kun hadde sendt en representant for inkassoselskapet, at 31-åringen betalte lønnen til denne representanten.

31-åringen vant imidlertid en knusende seier over NSB, og togselskapet blir kritisert for sine inkassoprosedyrer.

NSB beklager både denne og andre lignende hendelser.

- Det er svært beklagelig at dette har skjedd, og jeg vil beklage overfor denne kunden, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB.

Han sier NSB nå skal sørge for at inkassoloven ikke blir brutt igjen.

(NTB)