NSB slanker nye tog

NSB har gått til innkjøp av 36 nye lokaltog. Men de splitter nye PULS-togene er så tunge, at de ikke kan ta stående passasjerer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jernbaneverket forbyr NSB å kjøre de nye togene med stående passasjerer, skriver Aftenposten. Vekten og risikoen blir for høy. Men med tog som kun kan tilby sitteplasser, vil NSB møte store kapasitetsproblemer i rushtrafikken rundt de større byene. Så må togene på slankekur.

Tom Ingulstad, direktør for drift og teknikk i NSB, bekrefter at noe må gjøres.

- Vi kan ikke stå og telle hvor mange passasjerer som går inn på toget, sier han til avisen.

Direktør i Statens Jernbanetilsyn, Sverre Quale sier at togene ikke vil bli godkjent hvis de ikke tåler stående passasjerer. NSB må komme opp med løsninger som er sikkerhetsmessige akseptable.

Aluminium

NSB søker nå å redusere vekten på togene, blant annet ved å bytte ut stål med aluminium.

Også Signatur-togene er for tunge. Jernbaneverkets uhellskommisjon har slått fast at årsaken til avsporingen på Nelaug i fjor skyldtes at akslingene ikke tålte norsk skinnegang på grunn av tyngden. Nå må Signatur-togene senke farten.