NSBs vonde år

År 2000 har begynt som et helvete for NSB. Ulykkene, nestenulykkene og problemene har stått i kø ved starten av det nye tusenåret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

4. januar 2000:

TRAGEDIE

Året var bare fire dager gammelt da en av norgeshistoriens verste ulykker inntraff ved Åsta på Rørosbanen. 19 mennesker døde da et lokaltog og et langdistansetog støtte sammen.

Granskningen etter ulykken har avdekket en rekke mulige uregelmessigheter ved signalanlegget på Rørosbanen. Årsaken til ulykken er ennå ikke kjent. Etter ulykken har det blitt kjent at Jernbanetilsynet stadig får rapporter om tog som kjører på rødt lys, og at en rekke lokførere ble tatt ut av arbeidet på grunn av regelbrudd i fjor.

5. januar 2000:

TOG MOT BIL

En personbil ble fullstendig smadret av et godstog på Heistad utenfor Porsgrunn. Den kvinnelige sjåføren fikk motorstopp ute på skinnegangen, men hun kom seg ut av bilen før den ble truffet av toget.

13. januar 2000:

SMELL I TOGVOGN

En kvinne i 80-åra ble sendt til sykehus etter at et lokomotiv kjørte inn i togvogna hun befant seg i på Dombås stasjon.

Lokomotivet smalt så hardt inn i vognsettet at de to eldre kvinnene som satt i en av vognene, ble kastet over ende.

13. januar 2000:

SEN EVAKUERING

Marerittet begynte da morgen-krengetoget fra Kristiansand til Oslo ved 08.30-tida rev ned kjøreledningen i en tunnel mellom Nordagutu og Kongsberg. Det skulle gå tre timer før passasjerene ble evakuert fra den mørke tunellen.

16. januar 2000:

SABOTASJE

Det kunne ha gått fryktelig galt da en jernstokk på skinnegangen startet brann i et lokomotiv. Sabotasjen skjedde like før ankomst Moi stasjon på Sørlandsbanen. Senere sto noen ungdommer fram og tilsto at de hadde lagt jernstokken på skinnene.

21. januar 2000:

ISKALD VENTING

Passasjerene som ste med NSB fra Bergen til Oslo fikk vente i fire iskalde timer på Finse. På grunn av en defekt kjøreledning ble toget stående i snø og kulde i drøyt fire

timer. Nødaggregatet sørget for at vognene var opplyst, men det fantes ingen varme.

22. januar 2000:

TOG MOT TRAKTOR

Ingen ble skadd da et tog kolliderte med en traktor som sto fast på en planovergang ved Skotte gård nord for Tønsberg i Vestfold.

1. februar 2000:

TOG MOT BIL

En 22 år gammel kvinnelig sjåfør ble drept av toget på planovergangen ved Tomsbakken i Tønsberg. Hun sto i kø, og bommene gikk ned og sperret bilen hennes inne på overgangen.

Samme dag gikk bommene ikke ned da et godstog passerte i stor fart på den samme overgangen .

1. februar 2000:

FLYTOGKRASJ

Et flytog kjørte inn i en stoppbukk i 32 km/t og sporet deretter av på Gardermoen. Toget stanset etter 25 meter.

Politiet ser alvorlig på at de ikke fikk melding før etter nesten to timer.

5. februar 2000:

TOG MOT BIL

Fire unge mennesker drept og en ungdom alvorlig skadd da bilen deres ble truffet av toget på en planovergang utenfor Egersund.

1. mars 2000:

TOG MOT KRAN

Et godstog kolliderte med en kran ved Kjosen stasjon mellom Drangedal og Naksjø.

26. mars 2000:

FEILPENSING

Et Signatur-tog med om lag 200 passasjerer på vei fra Kristiansand til Oslo kjørte etter en feilpensing inn på feil spor ved Hjuksebø stasjon i Telemark.

5. april 2000:

GODSTOG I BRANN

Et godstog kjørte inn i et stillestående godtog på Lillestrøm stasjon. Det oppsto en farlig brann i det ene toget som var lastet med propan. Store deler av Lillestrøm by og Rælingen kommune måtte evakueres.