Dødsulykken i Danmark:

Ny avsløring etter dødsulykken

Kim André Nielsen (34) og Benjamin Sørvang Nielsen (7) omkom i en tragisk ulykke i Danmark. Nå avslører BaneDanmark nye detaljer rundt bommene.

PÅ BAKKEN: Ned i høyre hjørne kan du se at bommene, som skal settes opp ved planovergangen, ligger ved siden av togskinnene. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
PÅ BAKKEN: Ned i høyre hjørne kan du se at bommene, som skal settes opp ved planovergangen, ligger ved siden av togskinnene. Foto: Frank Karlsen / DagbladetVis mer

I starten av juli omkom Kim André Nielsen (34) og sønnen Benjamin Sørvang Nielsen (7) da personbilen de satt i kolliderte med et tog på en planovergang i Trustrup utenfor Århus i Danmark.

Kort tid etter at ulykken fant sted, ble det kjent at planovergangen ikke var sikret med bommer. Da Dagbladet besøkte ulykkesstedet, lå bommene på bakken ved siden av jernbaneskinnene.

Direktør i Aarhus Letbane, Michael Borre, har i flere intervjuer med Dagbladet fortalt at sikkerheten ved planovergangen har vært etter forskriftene.

Først når hastigheten langs strekningen skal økes fra 75 km/t til 100 km/t, er det påbudt å sikre planovergangen med bommer.

BaneDanmark har påbegynt oppgraderingsarbeid langs strekningen i forbindelse med dette, og arbeidet skal være ferdig innen 1. oktober 2019.

Avsløring

Nå kan danske Berlingske avsløre at bommene etter planen skulle ha vært montert seinest fem uker før dødsulykken fant sted.

- Bommene monteres utelukkende på grunn av at Aarhus Letbane skal kunne kjøre i 100 km/t, som kreves for å kunne tilby to tog i timen på strekningen.

- I den forbindelse hadde BaneDanmark i samarbeid med Aarhus Letbane planlagt at planovergangene mellom Ryomgård og Grenaa suksessivt skulle være klare til bruk seinest 1. juni 2019 – avhengig av at alle godkjennelser fra myndighetene var på plass, skriver BaneDanmark i en e-post til avisa.

Oppgraderingsarbeidet ble imidlertid satt på vent på grunn av at Aarhus Letbane skulle overta ansvaret for Grenaabanen fra BaneDanmark i løpet av 2019.

Aarhus Letbane overtok ansvaret for strekningen 1. april 2019, men prosessen med å bli godkjent som infrastrukturforvalter forsinket oppgraderingsarbeidet med tre måneder.

SE TV: Lørdag var en norsk familie på fire involvert i et sammenstøt med et tog i Danmark. Far (27) og sønn (7) omkom, mens mor (32) og datter (6) overlevde. Det gjorde de blant annet med hjelp fra Christoffer (23), som forteller om hvordan det hele skjedde. Reporter: Frode Andresen. Foto: Frank Karlsen. Klipp: Emilie Rydning / Dagbladet Vis mer

Frustrert nabo

Nabo til ulykkesstedet, Rasmus Høegh var frustrert over situasjonen ved planovergangen da han ble intervjuet av TV 2 Østjylland like etter dødsulykken.

- Jeg synes at de skal ha dårlig samvittighet over at de ikke har satt opp bommene, som ligger kastet til siden her. Dersom bommene hadde vært der, hadde vi vært to mennesker flere i dag, sa han og tilføyet:

- Jeg har tenkt at det virker som om Letbanen overhodet ikke har kontroll på det. Det virker tilfeldig hva som foregår her fra dag til dag. De har vært her så mange ganger, så det er utrolig at det ikke er ferdig.

DØDSULYKKE: Lørdag formiddag omkom to nordmenn da en personbil var involvert i et sammenstøt med et tog i Danmark. Reporter: Madeleine Liereng. Reporter i Danmark: Frode Andresen. Video: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

Lyssignalet

Like etter ulykken var det også flere naboer som hevdet at de har observert mangler ved varslingssystemet på den aktuelle planovergangen. Særlig har lyssignalet vært omdiskutert.

Da Dagbladet var på ulykkesstedet fungerte systemet som normalt: En alarmklokke slo 30 slag på 30 sekunder og det var plassert skilter med varseltrekant på hver sin side av veien, som var utstyrt med lys som blinket rødt mens toget passerte planovergangen.

Systemet ble testet etter dødsulykken, og dagen etter kjørte togene som normalt langs strekningen.

- Sammen med spesialister utførte vi en funksjonstest av anlegget, som på testtidspunktet viste at alt fungerte som det skulle. Vi vet derimot ikke om det fungerte da ulykken fant sted, da testen bare viser at det fungerte på testtidspunktet, sa leder for jernbaneenheten i havarikommisjonen, Bo Haaning, til Dagbladet.

Banen var stengt

Tidligere denne måneden kunne Dagbladet avsløre at togstrekningen var stengt bare dager før ulykken fant sted.

Michael Borre i Aarhus Letbane bekreftet overfor Dagbladet at hele Letbanen var stengt i åtte timer mandag 1. juli. Samtidig sa han at det «overhodet ikke har en sammenheng med dødsulykken lørdag».

- Mandag (fem dager før ulykken red.anm.) var Letbanen steng i åtte timer grunnet tekniske feil ved vårt fjernstyringssystem. Dette er et system som vi leser inn kjøreplanen i, også styrer det togene automatisk korrekt, sa Borre til Dagbladet og tilføyer:

- Men vi mener at dette ikke har noe med sikkerheten å gjøre.

Haaning i Havarikommisjonen sa til Dagbladet at feilen ble løst, men bekreftet at de vil undersøke om det hadde noen sammenheng med ulykken.

- Vi vil se på om det kan ha noe sammenheng, men foreløpig er det ingenting som indikerer at det er tilfelle, understreket Haaning.