- Ny «billig-iPhone» kommer i september

Apple prøver å gjenvinne den dominerende posisjonen.

MYE OPPSTYR: Apple har tidligere fått enorm oppmerksomhet verden over for sine lanseringer av nye iPhone-modeller. Her fra lanseringen i av 3GS-modellen i 2009. Foto: AFP PHOTO / Yoshikazu TSUNO
MYE OPPSTYR: Apple har tidligere fått enorm oppmerksomhet verden over for sine lanseringer av nye iPhone-modeller. Her fra lanseringen i av 3GS-modellen i 2009. Foto: AFP PHOTO / Yoshikazu TSUNOVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NEW YORK (Dagbladet): Kilder Wall Street Journal har snakket med forteller at Apple har bedt sin asiatiske produsent av den populære telefonen, Hon Hai Precision Industry, om å begynne forsendelsen av de nye telefonene i begynnelsen av september.

Ifølge avisa dreier det seg både om en billigutgave og en mer kostbar utgave i metall. Begge variantene vil trolig komme i flere forskjellige farger, og de skal være i samme størrelse og med samme skjermoppløsning som iPhone 5.

Lanseringsdato Tidligere har aldri Apple lansert forskjellige versjoner av den populære telefonen samtidig, men dette skal være en ny strategi for å gjenvinne sin dominerende posisjon på smarttelefonmarkedet. Målet skal blant annet være å øke salget til ungdom og til markedene i Kina og India.

Apple ønsker ikke å kommentere opplysningene til Wall Street Journal.

Tidligere har selskapet fått enorm oppmerksomhet rundt sine lanseringer av nye iPhone-modeller, og ifølge nyhetsnettstedet  AllthingsD planlegger Apple en lansering 10. september.

Flere konkurrenter, deriblant Samsung, skal planlegge å komme med liknende lanseringer av sine nye smarttelefonmodeller omtrent samtidig, ifølge Wall Street Journal.

Sliter Mandag steg Apple-aksjen på New York-børsen med 1,12 prosent etter ryktene om at den nye telefonen var like rundt hjørnet.

Etter å ha vært fullstendig dominerende på smarttelefonmarkedet i lang tid, har Apple etter hvert fått hard konkurranse fra produsenter som Samsung. Samtidig har det festet seg et inntrykk av at selskapet er blitt langt mindre innovativt etter at grunnleggeren Steve Jobs døde. Bare de siste seks månedene har verdiene av Apple-aksjer sunket med 40 prosent.

Eksperter tror Apples problemer også kan skyldes at smarttelefonmarkedet, særlig i Vesten har nådd et metningspunkt. I nesten alle kvartaler fra 2010 til og med 2012 økte Apples forsendelser av smarttelefoner med mer enn 50 prosent. I første kvartal i år steg det bare med 7 prosent, mens det steg med 20 prosent i annet kvartal.

Andre konkurrenter, som HTC har opplevd at inntektene har falt dramatisk, og Blackberry, som på et tidspunkt dominerte markedet i USA, er lagt ut for salg.