Ny bok: - Vegvesenet samarbeidet med tyske okkupanter

- Nær kontakt før krigen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Statens vegvesen hjalp okkupasjonsmakten med å hente inn anbud på bygging av flyplasser for tyskerne allerede i 1940. Vegvesenet var også godt kjent med nazistenes bruk av slavearbeidere.

Det er noe av det som kommer fram i en ny bok om historien til Statens vegvesen, skriver VG.

I boken dokumenteres det også at veivesenet før krigen hadde nær kontakt med nazistenes ingeniører, noe som førte til at kunnskapen om norske veier var større hos tyskerne enn hos det norske forsvaret.

Vegvesenet ga til og med tyskerne detaljerte veiplaner og veikart allerede i 1937.

- I 1940 kjørte tyskerne uhindret oppover Østerdalen på en nylig åpnet veistrekning, mens en norsk skytterlagsgruppe hadde laget en forsvarsstilling langs den gamle traseen. Wehrmacht visste altså mer om norske veier enn det norske forsvaret, konstaterer forfatter og historiker Pål Nygaard.

Mens veivesenet etter krigen hevdet at de ikke visste at tyskerne brukte slavearbeidere til sine veibyggingsprosjekter, dokumenterer Nygaard det motsatte.

- Det overrasker meg hvor storpolitisk blinde hele det norske veimiljøet var, og hvor naive de var med hensyn til Hitlers regime, sier Nygaard.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer