Trine Skei Grande tok toget for å bli med.

Ny bompakke til 7,5 milliarder i dag. Frp-Dale blir hjemme.

Bilistene må betale 7,5 milliarder for den nye bypakka i Trondheim som signeres i dag. Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) sender vikar fra Høyre til signeringen.

KALENDERHENSYN . Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) prioriterte ikke signering av bompakke til 7,5 milliarder kroner i Trondheim. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
KALENDERHENSYN . Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) prioriterte ikke signering av bompakke til 7,5 milliarder kroner i Trondheim. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

Venstre-leder Trine Skei Grande var grytidlig på beina tirsdag. Hun skulle rekke toget til Trondheim for å overvære signeringen av den nye byvekstavtalen. Det er en pakke som går fullstendig på tvers av bompengekravene som Frp's landsstyre enstemmig meislet ut under krisemøtet for to uker siden.

Ingen fra Frp er til stede når avtalen signeres på Trondheim sentralstasjon i ettermiddag.

Samferdselsdepartementet er en av avtalepartnerne. Men Frp-statsråd Jon Georg Dale sender statssekretær Anders B. Werp fra Høyre for å undertegne avtalen som innebærer at bilistene må ut med 7,5 milliarder kroner i bompenger de neste ti åra.

- Kalenderhensyn

- Kalenderhensyn, sier Dales politiske rådgiver Karine Skaret (Frp) på spørsmål om hvorfor samferdselsministeren sender en vikar til signeringen.

- Det har ikke noe å gjøre med at han ikke vil bli tatt bilde av mens han signerer en avtale som bryter med Frp's bompengekrav?

- Han har rett og slett ikke tid. Dale har generalforsamling i Vy-gruppen i dag. Og dessuten måtte han være med i statsråd, sier Skaret.

Imidlertid har to andre statsråder, nemlig kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland fra Høyre og kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande (Venstre), funnet plass i sine kalendre. Begge er med når staten signerer avtalen med representanter fra Trøndelag fylkeskommune og Trondheim, Malvik, Melhus og Stjørdal kommuner.

Neppe fest, neppe glans

Frp's eneste stortingsrepresentant fra Trøndelag, Sivert Bjørnstad, er på reise med finanskomiteen til Paris. Men han bruker ikke kalenderhensyn som forklaring på at han ikke er på plass i trønderhovedstaden når den nye byutviklingsavtalen signeres.

- Jeg ville ikke vært der, selv om jeg hadde hatt anledning. Dette er absolutt ikke noen gledens dag. Bilistenes andel er for høy, sier Bjørnstad.

- Hva tenker du om at Trine Skei Grande deltar, selv om hun som kultur- og likestillingsminister ikke har noe med saken å gjøre?

- Jeg tviler på om hun klarer å kaste særlig mye glans over en seanse som neppe utløser folkefest i Trondheims gater.

Bjørnstad stemte mot avtalen sammen med resten av Frp's bystyregruppe i Trondheim.

Markerer seier

Grande mener på sin side at byvekstavtalen er en suksesshistorie.

- Hvorfor er du i Trondheim i dag? Dette er jo ikke ditt fagområde som statsråd?

- Det er riktig. Men jeg har også sagt at Venstre skal bli flinkere til å markere våre seire i regjering, og dette er en seier for Venstre. Byvekstavtalene er bra for klima, bymiljøet og for folk, sier Grande.

- Hva forteller det at ingen fra Frp er til stede?

- Det må du nesten spørre dem om.

- Frp's landsstyre har enstemmig gått inn for å si nei til nye bypakker, kutte i eksisterende bypakker og reforhandle nullvekstmålet. Dagens avtale går på tvers med alle disse kravene. Og på toppen kommer mer bompenger …?

- Byvekstavtalen oppfyller Granavolden (regjeringserklæringen, red.anm.) og følger opp et viktig gjennomslag for Venstre, sier Grande.

- Uaktuelt

Heller ikke Frp's gruppeleder i fylkestinget, Lill Harriet Sandaune eller partiets fylkesleder i Trøndelag, Tommy Skatland, vil overvære signeringen av byvekstavtalen.

- Frp har stemt mot i alle involverte kommunestyrer og i fylkestinget. Avtalen innebærer 7,5 milliarder kroner i bompenger. Det er uaktuelt for oss å stille oss bak noe slikt, sier Skatland.

Sandaune peker på at bompengeandelen har gått ned og at bilistene ikke betaler mer etter at avtalen ble reforhandlet.

- Det er det eneste positive jeg kan se her, sier hun.

- Men det er likevel ikke så positivt at du vil overvære signeringen?

- Nei, absolutt ikke! Vi er ikke noe glade for dette i det hele tatt. Vi binder opp veldig mye over lang tid, sender regninga til bilistene og lager et uoversiktlig system der det blir komplisert for bilister og politikere å få oversikt, sier Sandaune.

Bompengeopprør

I løpet av våren har diskusjonen om bompenger tatt helt av. Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) stiller lister i flere byer der de ifølge lokale meningsmålinger forsyner seg grovt av de andre partienes velgere.

Mest har det gått ut over Frp, som for to uker siden holdt et ekstraordinært landsstyremøte der seks krav for å få ned bompengeutgiftene ble vedtatt.

De eksisterende bypakkene sliter uansett med økonomien som følge av at en økende andel elbiler reduserer bompengeinntektene betydelig.

Et overordnet mål i byvekstavtalene er å sikre at veksten i persontransport skal skje ved at folk reiser kollektivt, sykler eller går. Dette er kjent som nullvekstmålet, og er omtalt både i Granavolden og i Nasjonal transportplan (NTP).

Venstre og KrF har avvist å reforhandle regjeringsplattformen som følge av Frp's bompengekrav, men likevel føres det samtaler på partiledernivå i regjeringspartiene.

I NTP 2018–2029 er det satt av rundt 66,4 milliarder kroner til bymiljøavtaler, byvekstavtaler og en belønningsordning.