Ny dansepest inntar Norge

48-åringer bak tidenes sommerhit Nå er den her, sangen som vil teppebombe ørene dine resten av sommeren. «Macarena» heter låten og dansepesten som har gått verden rundt i tre år. Nå invaderer de Norge, de spanske 48-åringene Antonio og Rafael. 14 000 nordmenn har allerede kjøpt singelen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En dag satt den instinktivt klistret i øret. Sommerens plagelåt, den multirepeterende låta som i all sin form og forstand er mer celledrepende og hjernespisende enn galopperende kugalskap.

I fjor var det Scatman, i åra før det igjen kvinte Samantha eller Withney eller Kylie eller Falco - og en del av oss har aldri helt kommet oss over Gypsy Kings nær sagt incestiøse omgang med den spanske musikkarven.

Og det unike med slike fenomenlåter er at du ikke slipper unna, samme hvor du befinner deg i verden.

Flamencoflørt

Bak årets fluepapirlåt står Antonio Romero Monge (48) og Rafael Ruiz (48), to kjakefulle herremenn som i løpet av de tre siste åra har fugledanset seg til pesetasmillioner under navnet Los Del Rio. Romero Monge hevder at han lot seg blende av en flamencodanserinne (som riktignok het Diana Patricia, og ikke Macarena) i Venezuela, og i fantasien oppsto så sangen om denne skapningen som flørter hemningsløst med alle andre gutter mens kjæresten er i militæret. Flørten startet allerede i 1993, da singelen klatret til nummer én i hjemlandet Spania.

Globalt herredømme

Nå har macarenadansen rundt gullkalven begynt for fullt, og merittlista ser foreløpig slik ut:

· 1993: Nummer 1 i Spania, sangen og dansen eksporteres til øvrige spansktalende land.

· 1994/95: Nummer 1 i alle latinamerikanske land, snappes opp av latinmarkedet i USA og smitter over på det «hvite» markedet.

· 1995: Nummer 1 i Canada. Som den første spanskspråkelige sangen på 26 år går «Macarena» inn på den offisielle Top 100-lista i USA.

· 1995: Nummer 1 (dobbel platina) på Filippinene.

· Kommer inn i Guiness Rekordbok etter at henholdsvis 15 000 (Miami), 30 000 (Puerto Rico), 150 000 (Brasil) og 400 000 (Spania) danser samtidig til sangen.

· Juni 1996: Suksess i USA og Canada baner vei til det europeiske markedet. Nummer 1 i Nederland, Belgia, Tyskland, Østerrike, og foreløpig topp, 5 i Norge, Sverige, Frankrike og Irland.