Ny døds-sommer på veien

Dødssommeren på norske veier har begynt. Så langt i juni har 16 nordmenn mistet livet i trafikken. Og like før sommerferien starter kommer direktør Leif A. Ellevset i Trygg Trafikk med følgende pessimistiske melding: - Vi har bare sett begynnelsen den siste uka. Det er nå det hele starter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den siste dødsulykken skjedde i Stavanger i går kveld der en mann ble drept i en MC-ulykke ved 20-tida.

I gjennomsnitt er 750 mennesker innblandet i trafikkulykker i Norge hver eneste dag. I hele fjor mistet 305 mennesker livet i trafikken.

Ellevset mener ikke selve ferietransporten er det store problemet i sommermånedene.

- Jeg tror faktisk folk er mer uoppmerksomme når de kommer fram til feriestedet. Da skal de ha ferie og blir mer avslappet. I tillegg er det mange som kjører i ukjente områder, og når trafikken også øker, ja, da skjer det uhell, sier Trygg Trafikk-direktøren.

Verdensmestrer


Ifølge Ellevset kunne de flere hundre årlige dødsulykkene vært halvert dersom sjåførene fulgte loven når det gjelder fart, promille og bilbelte.

- Mange norske førere tror de er verdensmestrer. Det er alltid farlig å tro at man er bedre enn det man er. Bare se på enkelte lag i fotball-VM, sier Trygg Trafikk-sjefen til Dagbladet.

En undersøkelse gjort av SINTEF og Vegdirektoratet viser at nordmenn har stor tro på egne kjøreferdigheter. Faktisk så stor selvtillit at bare én av fire mener egne handlinger er årsak til uhell og ulykker. Tre av fire skylder blant annet på veien, motgående trafikk og vær- og førerforhold.

- I alt 15000 billister svarte på spørreskjemaet, som først og fremst ble laget fordi vi ønsker å rette opp feil og mangler på veinettet. Men de som har vært innblandet i trafikkulykker fikk i tillegg en del tilleggsspørsmål om hva de mener er årsaken til ulykken. I underkant av 300 billister svarte subjektivt på disse spørsmålene, opplyser Ole Peter Resen-Felie i Vegdirektoratet.

Selvtillit i nord

Finnmarkingene har størst tro på egne kjøreferdigheter. Bare én av ti i vårt nordligste fylke tar selvkritikk etter et uhell eller ulykke. Hakk i hæl følger Troms og Nordland. I Akershus er det tilsvarende tallet fire av ti. Østlendinger, vestlendinger og sørlendinger har lettere for å innrømme egne feil.

- Er vi så gode bilførere som vi tror vi er?

- Mange nordmenn tror de er best i alt, også på veien. Vi vet likevel at resultatene fra denne undersøkelsen ikke stemmer med de faktiske forholdene. Ganske mange overvurderer kjøreferdighetene sine. Men det er ikke lett å diskutere trafikksikkerhet med fire og en halv million spesialister, sukker Leif A. Ellevset.
En omfattende undersøkelse som blir brukt som tommelfinger-regel, viser nemlig at føreren i ni av ti tilfeller er en medvirkende årsak til at det skjer en ulykke.

Atferdsforsker Dagfinn Moe ved SINTEF i Trondheim antar at farten blir større når været blir bedre.

- Det er flere momenter som gjør sommeren til en farlig tid på veiene. I tillegg til at flere er ute på veiene, spiller selvsagt varmen en rolle. Og det er ikke tvil om at de som ønsker å slå ut håret gjør det i sterkere grad på sommeren. Den økede trafikken kan også føre til større aggressivitet, mener Moe.

DREPT: To kvinner på 92 og 74 år ble drept momentant da personbilen de satt i frontkolliderte med en betongbil på E 18 ved Kragerø i går ettermiddag.