DNB:

Ny feil og ny klagestorm

DNB jobber fortsatt på spreng med å løse de tekniske problemene som gjør at kunder blir trukket dobbelt. Omfanget er stort, sier DNB.

NY FEIL: Natt til torsdag opplever DNB nye utfordringer i forbindelse med VISA-reservasjoner. Foto: NTB Scanpix
NY FEIL: Natt til torsdag opplever DNB nye utfordringer i forbindelse med VISA-reservasjoner. Foto: NTB ScanpixVis mer

- Hele kriseteamet vårt har jobbet i ganske lang tid for å løse problemet. Det vi kan si nå, er at omfanget er stort, og det er sannsynligvis mange som vil oppleve problemer. Vi jobber på spreng for å rette dette opp, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til NTB torsdag morgen.

DNB skrev i en melding på sine nettsider at enkelte kunder opplever å bli trukket dobbelt midnatt til torsdag. Bankens teknikere har siden jobbet med å rette feilen. Klokken 7.30 torsdag morgen er problemet fortsatt ikke løst, opplyser DNB.

Onsdag morgen ble DNB møtt med klagestorm fra kunder som hadde opplevd å bli trukket for mye i forbindelse med transaksjoner de siste dagene.

Problemet skal ha blitt løst onsdag, men natt til torsdag mottok DNB nye klager.

Klagestorm

Etter midnatt har minst 25 DNB-kunder oppgitt på bankens Facebook-sider at de har blitt trukket for mye nok en gang. To av Dagbladets lesere forteller at de er blant DNB-kundene som er blitt rammet.

Kirsten Flakstad opplevde onsdag at kontoen hennes sto oppført med 1500 kroner i minus. Hun forteller at pengene var tilbake igjen klokka 20 onsdag kveld, men at hun like over midnatt sto oppført med 2000 kroner i minus.

- Én feil kan man gjøre, men når det skjer to ganger så begynner man å tenke at noe er galt, sier Flakstad oppgitt til Dagbladet.

Hun forteller at situasjonen kan bli vanskelig for henne.

- Jeg venter penger inn på konto i morgen, men dersom pengene går til å betale de 2000 kronene jeg har i minus, så kan det gå mot en helg uten penger.

ETNISK MANGFOLD: Av alle personene i DNBs Pride-video er 23 av 24 hvite nordmenn, skriver Xueqi Pang i Dagbladet Meninger. Video: Dagbladet Vis mer

- 15 000 i minus

En annen leser, Kim Andre Hansen, forteller om en liknende opplevelse. Han sier at natt til onsdag sto kontoen hans oppført med 3000 kroner i minus. I løpet av onsdagen kom pengene tilbake igjen, før han natt til torsdag sjekket kontoen nok en gang.

- Da var saldoen min på minus 15 000 kroner, sier Hansen og forteller at han ikke har utført store transaksjoner det siste døgnet.

Bekrefter ny feil

Dalsbø sier han forstår kundenes frustrasjon.

- Vi beklager på det sterkeste for feilen og har stor forståelse for at kunder er frustrert. Vi ønsker å forsikre kunder om at de ikke trenger å bekymre seg for pengene sine, for pengene vil de få tilgang til igjen, sier Dalsbø.

Kommunikasjonsrådgiveren sier det er to løsninger tilgjengelig for dem som har minus på kortet på grunn av feilen og som har akutte problemer: Det er enten å bruke MasterCard eller å få utvidet kreditt via kundesenteret.

- Men siden så mange er rammet, kan det bli lang ventetid for sistnevnte løsning, tilføyer han.

Dalsbø tilføyer at kunder ikke trenger å kontakte banken, og at feilen vil bli rettet så snart som mulig.

- Hele kriseteamet vårt har jobbet i ganske lang tid for å løse problemet. Det vi kan si nå er at omfanget er stort, og det er sannsynligvis mange som vil oppleve problemer. Vi jobber på spreng for å rette dette opp, sier Dalsbø.

Feilen

Den opprinnelige feilen dreide seg om at enkelte kunder ble belastet dobbelt for VISA-transaksjoner i perioden 15. til 21. mai.

DNB forklarte det med at etter at kundene hadde gjort et kjøp, så ble det først reservert et beløp. Men når beløpet endelig ble trukket fra kontoen, så ble ikke det reserverte beløpet slettet.

Korsberg Dalsbø opplyser at enkelte kunder nok en gang opplever feil knyttet til doble VISA-reservasjoner.

Behøver ikke å ta kontakt

DNB-kundene Flakstad og Hansen er begge oppgitt over at de opplever å ikke få svar hos bankens kundeservice. Hansen forteller at han satt i 20 minutter og ventet, før han endelig kom igjennom.

Korsberg Dalsbø sier at kundene ikke behøver å kontakte dem om denne feilen.

- Kunder behøver ikke å kontakte oss om dette da vi identifiserer feilen og korrigerer den så fort det lar seg gjøre.

- Vi beklager på det sterkeste problemene som har inntruffet, og særlig til kunder som ikke har fått betalt eller gjort opp for seg.

Kriseløsning

DNB-kunde Flakstad er svært kritisk til DNBs håndtering av saken.

- Det finnes ingen utvei for oss, når de ikke tilbyr en kriseløsning.

- Tenk på dem som ikke har et MasterCard eller penger på sparekonto, og ikke har skapene fulle av varer. For dem kan dette påvirke livskvaliteten.

Korsberg Dalsbø forteller at det finnes en løsning:

- De som har havnet i en akutt krisesituasjon ber vi kontakte vårt døgnåpne kundesenter. De vil kunne hjelpe med utvidet kreditt slik at folk får gjort opp for seg, sier han og tilføyer:

- Vi kan også anbefale å bruke for eksempel MasterCard, som ikke er rammet av denne feilen.