Ny fiskeapp skal bli den største i verden - prises til 415 millioner

Meglerhus jakter 215 millioner kroner til fiskeappen Fishbrain. Selskapet har Softbank og Northzone som investorer, og er allerede priset til 415 millioner kroner.

FISKEPLASS: Fishbrains motto er "Every fishing trip on Fishbrain!". Så gjenstår det å se om fiskere vil avsløre sine beste fiskeplasser. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX.
FISKEPLASS: Fishbrains motto er "Every fishing trip on Fishbrain!". Så gjenstår det å se om fiskere vil avsløre sine beste fiskeplasser. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX.Vis mer

(Finansavisen): Hvis du hadde funnet verdens beste fiskeplass – ville du da ha fortalt hele verden om den? Det tror svenske Fishbrain som gjennom ABG Sundal Collier jakter investorer som kan bla opp 215 millioner kroner til satsingen som skal bli den største fiskeappen i verden.

Millioner av fiskere skal dele fiskehistorier og tips gjennom Fishbrain som ved utgangen av fjoråret hadde 7 millioner nedlastinger.

I tillegg til fiskehistorier skal Fishbrain selge utstyr og arrangere turer. Målet er å gå med 400 millioner i overskudd i 2023.

Hver fisketur på Fishbrain

Bård Tufte Johansen og Lars Lenth forsøkte etter beste evne å skjule sin fiskeplass i Finnmark da de på slutten av 1990-tallet laget et populært fluefiskeprogram på NRK. Selv om intensjonen var god, ble resultatet mislykket. Fiskeplassen midt inne på Finnmarksvidda ble nærmest en helikopterlandingsplass etter TV-programmet.

Men Fishbrains motto er ­likevel: «Every fishing trip on Fishbrain!»

Selskapet tror fiskeelskere vil dele av sine erfaringer om det de omtaler som verdens største hobby med 49 millioner fiskere bare i USA, 25 millioner i Brasil, 15 millioner i Russland og hele 90 millioner i Kina.

De største markedene for ­fiskeutstyr er i USA og Europa med 50 millioner dollar hver.

Skal omsette 1,7 mrd.

Fishbrain skal tjene penger gjennom en abonnementsordning der abonnenter får tilgang til fiskeplasser og prognoser, vanndybder, agn for spesielle fiskeplasser og fisketyper. Allerede oppgir de å ha 100.000 abonnenter, men vil øke til 700.000 og dra inn 100 millioner dollar i abonnementsinntekter.

Bare 20 prosent av markedet for fiskeutstyr på 7,4 milliarder dollar går i dag over nett, noe Fishbrain har planer om å øke slik at de vil omsette 50 millioner dollar i 2023.

Fra dagens 7 millioner brukere tror selskapet de kan øke til 50 millioner på fem år. Planen er å ta 15 prosent kommisjon når disse brukerne melder seg på fisketurer med guider, charterbåter og hoteller. Dette skal også generere 50 millioner dollar i inntekter.

Tilsammen tilsier det inntekter på 1,7 milliarder i året.

Ny emisjon på 430 mill.

Bak selskapet står Johan Attby som tidligere har stått bak B2B-programvareselskapet Tific som senere ble solgt til Plumchoice. Gründere eier i dag 14 prosent av selskapet, mens B Capital Group har 15 prosent, Northzone 12, Industrifonden 11 og SoftBank 9 prosent.

Av det konvertible lånet på 25 millioner dollar som selskapet nå er i markedet for å skaffe investorer til er 10 millioner allerede tegnet av dagens eiere. Lånet har en rente på 5 prosent og skal kunne konverteres til aksjer til en rabatt på 30 prosent på neste emisjon som forventes å bli på 50 millioner dollar, eller 430 millioner, og gjøres til høsten. Lykkes ikke dette blir lånet konvertert til siste prising på 415 millioner kroner.

Andre økonominyheter:

Unngå disse seks tabbene på jobbintervju
Jernia-sjefen: - Jeg har ikke samvittighet til dette lenger
Eiendomsnestor ga 50 mill. for Bygdøy-luksus