Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Flyktningkrisa rundt Middelhavet

Ny forskning knuser flyktningteori

Ny forskning slår hull i justisminister Jøran Kallmyrs forklaring om at folk flykter fra Libya i overfylte og livsfarlige gummibåter for å bli reddet i Middelhavet.

BLIR REDDET: 81 personer blir her snart hentet opp fra den overfylte gummibåten og over i den norsk-eide redningsbåten Ocean Viking, som drives av Leger Uten Grenser og en fransk organisasjon. Foto: Anne Chaon / AFP / NTB Scanpix
BLIR REDDET: 81 personer blir her snart hentet opp fra den overfylte gummibåten og over i den norsk-eide redningsbåten Ocean Viking, som drives av Leger Uten Grenser og en fransk organisasjon. Foto: Anne Chaon / AFP / NTB Scanpix Vis mer

Det er ingen forbindelse mellom antall mennesker og båter som forsøker å komme seg over Middelhavet og såkalte NGO-redningsbåter i Middelhavet, viser en ny studie, ifølge The Guardian.

Funnene knuser den mye gjentatte påstanden om at redningsbåter i Middelhavet fører til at flere mennesker vil legge ut på havet mot Europa i skrøpelige gummibåter og gamle fiskebåter.

- Flere vil dra

I sommer bestemte Leger Uten Grenser at de ville sende den norskeide Ocean Viking til Middelhavet for å redde mennesker fra drukningsdøden.

Avgjørelsen ble raskt kritisert av justis- og innvandringsminister Jøran Kallmyr (Frp), som mener at redningsfartøyer med sitt nærvær oppmuntrer mennesker til å legge ut på havet i skrøpelige farkoster.

- Jeg vil heller oppfordre flyktningorganisasjoner til å hjelpe folk der de er, i flyktningleirer, i stedet for å dra ut og ha redningsaksjoner på sjøen. Det kommer til å føre til at flere flyktninger tar sjansen på å dra ut. Og det vil øke antallet drukningsulykker, sa justisministeren til NRK.

Karine Nordstrand, styreleder i Leger Uten Grenser, var ikke enig med ministeren:

«Den udiskutabelt viktigste grunnen til at mennesker flykter over Middelhavet, er den desperate situasjonen i Libya. Ingen data bekrefter direkte sammenheng mellom redningsbåter og antall krysningsforsøk. Bildet er komplekst», tvitret Nordstrand, i tillegg til å skrive et innlegg om temaet i Dagens Næringsliv.

- Verste jeg noen gang har hørt

Feltarbeider i Leger Uten Grenser, Trygve Thorson, har både sett og hørt mye i løpet av de seks åra han har jobbet for organisasjonen. Han understreker at det er situasjonen i Libya som driver mennesker til å flykte derfra.

- Noen av de historiene jeg hører flyktningene fra Libya fortelle er de verste jeg noen gang har hørt, slår han fast overfor Dagbladet.

Søndag kveld var feltarbeideren opptatt med å hjelpe 213 mennesker med å komme seg i havn i Messina, Italia. Mange av disse har blitt utsatt for vold, pressa for penger, og sperret inne i interneringsleirer i Libya.

- Folk forteller at de har sett søstera si bli voldtatt eller at små jenter har blitt voldtatt. Noen har blitt hengt i taket, bundet og slått. En overveldende mengde av de jeg har snakket med har enten selv blitt utsatt for vold i Libya eller sett andre bli utsatt for det.

At folk vil flykte derfra er så åpenbart at det er vanskelig å uttrykke, sier han.

«Jeg har vært i fengsel»

Thorson forteller at Ocean Viking nå har gjort tre redninger bare på ei uke, og at de har reddet hele 1151 mennesker siden august.

- Det er ganske påfallende at med én gang de kommer om bord, er det folk som begynner å snakke om situasjonen i Libya, og hvor forferdelig det er for flyktninger og immigranter der, sier han.

I løpet av de første timene av den siste redningsaksjonen, var det en mann som viste feltarbeideren et arr i hodet etter å ha blitt slått med en kalasjnikov dagen før.

- En annen viste meg et arr på skuldra hvor noen hadde brukt elektrisk strøm mens de presset ham for penger på interneringssenteret. Han måtte bruke pengene for å betale seg ut derfra.

De refererer ofte til disse interneringssentrene som fengsler. «Jeg har vært i fengsel», sier de, understreker feltarbeideren.

Vær og politikk

Rapporten som er publisert i The Guardian indikerer at det ikke er en sammenhengen mellom nærværet av redningsbåtene og antall mennesker som forsøker å flykte over Middelhavet, slik Kallmyr tidligere har uttalt.

«Studien viser at den sterkeste forbindelsen mellom når folk drar eller ikke handler enten om politisk stabilitet i Libya eller været, mer enn om det er NGO-skip på havet», ifølge rapporten som er utført av to italienske forskere ved European University Institute.

Studien framhever at det i 2015 var færre som forsøkte å komme seg over Middelhavet enn året før. Dette til tross for at andelen NGO-redningsbåter i området økte fra 0,8 til 13 prosent.

Den viser også at det ikke var noen forskjell på en 85 dagers periode der NGO-båtene var til stede - og i perioden det bare var libysk kystvakt på patrulje i området.

- Stemmer overens

I de fem åra det har vært humanitære skip i Middelhavet, har NGO-redningsbåtene reddet 115 000 mennesker av de totalt 650 000 som klarte å komme seg over havet til Europa.

Hittil i år har minst 1090 personer druknet eller forsvunnet i Middelhavet, ifølge IOM.

Thorson understreker at værforholdene og forholdene på sjøen har langt mer å si for når båtene legger ut fra Libya enn tilstedeværelsen av eventuelle redningsbåter.

- Vi ser det ganske klart. Forrige uke gjorde vi for eksempel tre redninger, 215 personer til sammen. Det var noen dager med godvær etter to uker med dårlig vær, så forrige ukes utvikling stemmer godt overens med den nye rapporten, sier han.

20 fryktes omkommet

Bare i løpet av forrige uke forsøkte over 700 personer å flykte fra Libya i skrøpelige gummibåter i forbindelse med en ny oppblussing av vold i hovedstaden Tripoli, ifølge Thorson.

Det er ikke alle som har kommet seg trygt fram.

På lørdag kantret en båt utenfor kysten til Lampedusa i Italia med flyktninger som forsøkte å komme seg fra Libya til Europa. Fem av disse er bekreftet omkommet, men det fryktes at over 20 kan være døde, skriver The Guardian.

GRUSOMT SYN: Like utenfor den italienske øya Lampedusa gikk en båt med rundt 50 mennesker ned. Kort tid etter fant dykkere en rekke døde mennesker, deriblant en mor som holdt rundt sin åtte måneder gamle baby da de druknet. Foto/video: Guardia Costiera / Afp / Scanpix / Dagbladet TV Vis mer

- Når kropper vaskes opp ved kysten i Libya, og det finnes druknede mennesker utenfor Lampedusa, viser dette hvor alvorlig situasjonen faktisk er.

Den siste uka viser veldig klart hvor stort behov det er for et koordinert søks- og redningsarbeid i Middelhavet for å unngå at flere drukner, slår han fast.

- Ikke grunnlag

Justis- og innvandringsminister Jøran Kallmyr sier til Dagbladet at han likevel ikke ser noen grunn til å trekke tilbake sin uttalse om at redningsbåter påvirker migranter til å reise over Middelhavet.

- Rapporten Dagbladet viser til gir ikke grunnlag for å revurdere sammenhengen mellom redningsfartøyer i Middelhavet og migrasjon, understreker han, og legger til at dette er fordi rapporten har isolert effekten av NGO-driftede fartøyer.

- Det er en lite hensiktsmessig avgrensing ettersom disse fartøyene utgjør en liten del av det totale antall redningsfartøy. Det blir derfor for snevert for å trekke slutninger.

Ifølge Kallmyr er det flere kilder som underbygger at redningsfartøy langs migrasjonsruten påvirker smuglervirksomheten og migrasjonen:

- Blant disse er EUs grense og kystvaktbyrå, Frontex. Frontex har overvåket farvannet og filmet hvordan smuglernettverkene ligger og venter på redningsfartøyene, sier han.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media