Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ny krasjteori

Brannen i de to motorene på Concorden kan ha begynt utenfor selve motoren. Bit for bit avdekker etterforskerne mer av gåten rundt tirsdagens flystyrt der 114 mennesker ble drept.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Redningsmannskaper har funnet nok en omkommen i ruinene hvor Concordeflyet styrtet tirsdag ettermiddag. Antall omkomne etter ulykken er nå oppe i 114.

Utenfor maskinen

Etterforskerne sier nå at brannen i Concorden kan ha begynt utenfor motoren. Tidligere teorier gikk ut på at det var i motoren brannen begynte.

Rester fra hjulene

To av hjulene på flymaskinen kan ha eksplodert allerede før take-off, melder BBC. Det er mulig at rester fra de eksploderte hjulene kan ha ødelagt en drivstoffslange, eller ha funnet veien inn i motoren og forårsaken den fatale feilen.

Eksplodert før

Ifølge Air France har Concorde-flyene tidligere fått skade på bensintank og motor fordi dekkene har eksplodert.

Etterforskerne har også funnet ut at motor én, som er plassert vd siden av motor to, sviktet i to stadier før flyet traff bakken etter to minutter. Den ene motoren mistet kraft etter mindre enn ett min utt. Flyet rykket mot venstre og krasjet, sier etterforskerne i følge Sky News.

Erstatning

Air France har tatt alle sine Concorde-fly ut av trafikk inntil etterforskningen av ulykken er ferdig. Det kan ta opptil flere måneder. Flyselskapet har også annonsert foreløpige erstatningsbeløp til de etterlatte.

UTENFOR: Ekspertene tror at brannen kan ha begynt utenfor maskinene.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media