MASSIVE SKADER: Det var et testtog for NSBs «Flirt» som sporet av mellom Nykirke og Holmestrand. Toget skal ha kjørt langt over fartsgrensa på stedet. FOTO: TORBJØRN BERG / DAGBLADET
MASSIVE SKADER: Det var et testtog for NSBs «Flirt» som sporet av mellom Nykirke og Holmestrand. Toget skal ha kjørt langt over fartsgrensa på stedet. FOTO: TORBJØRN BERG / DAGBLADETVis mer

Ny lokfører siktet etter togulykken i Vestfold

Siktet for grov uforstand i tjenesten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Politiet har tatt ut siktelse også mot den andre lokføreren etter at et tog sporet av ved Nykirke i Vestfold for to uker siden.

- Begge de to lokførerne i ulykkestoget  er siktet i saken. Siktelsen gjelder straffeloven § 325, som blant annet inneholder grov utforstand i tjenesten, men jeg ønsker ikke å utdype innholdet i siktelsen nærmere, skriver politiadvokat Thomas Kragelund ved Vestfold politidistrikt i en pressemelding.

- Ikke feil på infrastruktur Politiet etterforsker fortsatt togulykken bredt, parallellt med at Statens havarikommisjon gjør sine undersøkelser. Politiet bekrefter i dag at toget kjørte for fort, men vil foreløpig ikke bekrefte hastigheten.

- Sentralt i etterforskingsarbeidet står spørsmålet om det foreligger brukerfeil, feil på infrastruktur eller feil og mangler ved togmateriellet. Vi har foreløpig ikke funnet noen feil ved selve infrastrukturen, skriver Kragelund.

NSB vil ikke kommentere den nye siktelsen.

65 km/t for fort Ulykken med NSBs nye supertog Flirt skjedde under testkjøring. Før helga ble det klart at toget holdt altfor høy fart da det sporet av og traff en fjellvegg sør for Holmestrand; fartsgrensa på stedet er 70 km/t, likevel kjørte toget i 135 km/t. 

Én person ble hardt skadd og fire fikk lettere skader i ulykken.

Toget var på vei nordover langs Vestfoldbanen da ulykken skjedde. Avsporingen skjedde 50-60 meter etter at fartsgrensa endres fra 130 km/t til 70 km/t, i tillegg er fartsnedsettelsen varslet 1200 meter før den trer i kraft.

Statens havarikommisjon for transport har undersøkt ulykken, parallelt med politiets etterforskning. De har ikke funnet tekniske feil verken ved togsettet eller togskinnene.