FORNEBU: Bjørn Kjos og Norwegian holdt pressekonferanse om alle problemene med Dreamliner-flyene etter et møte med representanter fra Boeing-fabrikken. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.
FORNEBU: Bjørn Kjos og Norwegian holdt pressekonferanse om alle problemene med Dreamliner-flyene etter et møte med representanter fra Boeing-fabrikken. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.Vis mer

Ny nedgang for Norwegian

- Det har vært et hektisk år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

AKER BRYGGE: (Dagbladet): I dag kom flyselskapets resultat for andre kvartal. Det har vært et tungt kvartal med store forsinkelser, aksjefall og interne konflikter for Bjørn Kjos og Norwegian.

- Det har vært et hektisk år. Vi hadde store ekstraordinære utgifter i dette kvartalet. Både innleie av fly og Parats «enmannsstreik» påvirker dessverre resultatet i altfor stor grad, sa Kjos på dagens pressekonferanse.

Norwegian melder om et resultat etter skatt på 128 millioner kroner i 2. kvartal 2014. Det er ned fra 197 millioner kroner som firmaet hadde på samme periode i fjor. Norwegian hadde en EBITDA (brutto driftsresultat) på 93,7 millioner kroner i annet kvartal i år.

- Internasjonal ekspansasjon Det er kraftig ned fra brutto driftsresultatene på 574 millioner kroner.

- Dette har vært et kvartal hvor vi ser tydelige resultater av den strategien selskapet har lagt. Vi har i løpet av ett år etablert langdistanseoperasjonen og flere nye baser i Europa. Av våre 417 ruter går nå over halvparten av disse i sin helhet utenfor Norges grenser, noe som illustrerer en betydelig internasjonal ekspansjon det siste året, skriver Norwegian i en pressemelding.

Driftsinntektene ligger nå på 5043 millioner kroner, det er opp 1 milliard sammenlignet med 1. kvartal 2013, da de endte opp med 4012 millioner kroner i overskudd.

Målt i antall passasjerer, reiste 6,4 millioner med Norwegian i 2. kvartal.

Sterkt prispress
Ved inngangen til juli hadde Norwegian-aksjen falt med 19 prosent, og ifølge en analyse fra Bank of America Merrill Lynch er det bare starten på nedturen, skrev Finansavisen. I går steg imidlertid aksjen med 4,5 prosent i forkant av resultatsframleggelsen.

Analytikere, som Kenneth Sivertsen i Arctic Securities, ventet likevel på forhånd at Kjos ville presentere et svakt resultat.

- Det som er avgjørende er om prispresset viser tegn til å avta, og at langdistanseflygningene forbedres markant, sier han til E24.

Det sterke prispresset i bransjen har ført til at Sivertsen forventet et brutto driftsresultat på 243 millioner kroner i andre kvartal, mens DNB Markets anslo 271 millioner kroner. Uansett er det en markant nedgang fra fjorårets brutto driftsresultat på 574 millioner kroner.

Ventet 30 timer De prestisjefylte Dreamliner-flyene, som har skapt store problemer for Norwegian helt siden i fjor sommer, fortsatte å sørge for forsinkelser i andre kvartal.

I mai var det første flyet som skulle gå fra New York til Bergen svært forsinket. Andre har opplevd at ruta fra New York til Oslo var mer enn 30 timer forsinket. En flyging mellom Fort Lauderdale i Florida og Oslo var 15 timer forsinket.

- Dette er et resultat av tidligere tekniske problemer for et par dager siden. Det har også vært en ekstra lang forsinkelse på erstatningsflyet vi fikk inn. Det har skjedd en serie med uheldige tilfeller her, dessverre. Jeg forstår godt at passasjerene er frustrerte. 30 timers forsinkelse er uakseptabelt, sa Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-NielsenSandaker-Nielsen til VG den gangen.

Streiketrussel Innad i selskapet har også konfliktnivået vært høyt.

I mai var Norwegian truet av en storstreik som først ble avverget på overtid. Det førte til at selskapet var nødt til å innstille en rekke avganger. Faktisk falt billettsalget så mye at 17 avganger ble innstilt fra Oslo lufthavn.

Like før meklingsfristen gikk ut, sendte også Norwegian ut en omstridt tekstmelding til sine ansatte hvor de listet opp en rekke konsekvenser av en streik. Selskapet truet blant annet med at alle norske kabinbaser, med unntak av basen på Gardermoen, skulle avvikles. I tillegg skulle basen i København settes ut til bemanningsselskapet Proffice, og de ansattes rett til å heve rabatterte billetter skulle suspenderes i tre år. Truslene ble siden trukket tilbake.