PÅKJØRT: Kvinnen som ble påkjørt av den førerløse Uber-bilen i Tempe i USA, døde senere av skadene. Video: NTB Scanpix Les hele saken her: https://www.dagbladet.no/nyheter/her-innser-passasjeren-i-den-selvkjorende-bilen-at-det-gar-galt/69638641 Vis mer

Uber:

Ny rapport avslører at den selvkjørende bilen så kvinnen, men valgte å ikke svinge unna

Skal ikke ha sett på henne som en trussel.

(Dagbladet): En amerikansk kvinne døde da hun ble påkjørt av en selvkjørende Uber-bil i Tempe i Arizona i mars.

Dødsulykken blir regnet som den første som involverer en selvkjørende bil på offentlige veier.

Politiet i Phoenix-forstaden friga også en video som viser opptakene av bilen som kjørte på 49 år gamle Elaine Herzberg.

Så kvinnen

Den gang sa eksperter som hadde studert hendelsen at bilens laser- og radarsensorer burde sett offeret som var på vei over veien med sykkelen sin, og bremset i tide.

Nå er det klart at det var akkurat det den gjorde.

The Guardian skriver at en rapport fra hendelsen viser at bilen registrerte kvinnen, men valgte å ikke reagere.

Programvaren som bestemmer hva bilen skal se på som «en trussel» skal ha vært justert for langt i favør av å ignorere objekter som måtte dukke opp. Det vil si at bilen registrerte at noe var i veien, men tolket det til å være noe som ikke var en fare for bilen i seg selv.

- Vi ser på alt

Delstaten Arizona satte en stopper for de selvkjørende fartøyene etter hendelsen, i avvente av en offisiell rapport fra de nasjonale transportmyndighetene (NTSB).

- Vi samarbeider med NTSB i deres etterforskning. Av respekt for prosessen og tilliten til NTSB, kan vi ikke kommentere detaljer, heter det i en uttalelse fra Uber.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De forteller videre at de har startet en omfattende gjennomgang av hele prosjektet, og at de har hentet inn den tidligere NTSB-sjefen Christopher Hart som rådgiver i prosessen.

- Vi ser på alt fra systemets sikkerhet til opplæringen av de som skal ta kjøretøyene i bruk. Vi håper vi kan si mer om dette snart, heter det i pressemeldingen.

Trøbbel

Ikke lenge etter ulykken kunne New York Times melde at de selvkjørende bilene til Uber hadde trøbbel også før ulykken.

De hadde fått innsyn i 100 sider med interne Uber-dokumenter, og snakket med to anonyme kilder som skal være kjent med selskapets virksomhet i Phoenix-området.

Uber måtte i mars slite for å nå sitt mål om kjøre drøyt to mil før en testsjåfør måtte gripe inn. Likevel fikk Ubers testsjåfører beskjed om å gjøre mer - og testkjøre alene selv om de fram til da hadde jobbet to og to.

Det skal også ha vært press for å leve opp til målet om å kunne tilby en selvkjørende bil innen fjorårets slutt for å imponere topplederne.

Til sammenlikning skal Waymo, Googles tidligere prosjekt med selvkjørende biler, ha opplyst at de i fjor kunne kjøre nesten 90 mil før føreren måtte ta kontroll og styre bilen unna trøbbel.