TROLIG FLYDEL: I sommer ble det funnet en vrakdel fra Malaysia Airlines-flyet utenfor øya Réunion, som ligger vest i Indiahavet. Foto: Lucas Marie / AP / Scanpix
TROLIG FLYDEL: I sommer ble det funnet en vrakdel fra Malaysia Airlines-flyet utenfor øya Réunion, som ligger vest i Indiahavet. Foto: Lucas Marie / AP / ScanpixVis mer

Ny rapport om Flight 370: - Nå søker vi i det riktige området

Søkeområdet er justert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I går ble det lagt fram en ny rapport om søket etter MH370-flyet, som forsvant med sine 239 personer om bord etter å ha tatt av fra Kuala Lumpur den 8. mars i fjor.

Ifølge rapporten er søkeområdet justert, og de australske etterforskerne mener det nå er mer presist enn tidligere, skriver flere utenlandske medier, blant annet New York Times.

- Riktig område Søket er nå flyttet til den sørlige enden av søkesonen - det vil si i et avsidesliggende område utenfor sørvestkysten av Vest-Australia.

- Vi søker i det riktige området, sier Mr. Dolan ved det australske transportsikkerhetsbyrået, ifølge New York Times.

I sommer ble en flydel med malaysisk skrift funnet skylt i land ved den franske øya Reunion, øst for Madagaskar.

I etterkant av funnet bekreftet Malaysias statsminister Najib Razak at vrakdelen stammet fra MH370.

- Det internasjonale ekspertteamet har konkludert med at flyvrakdelen som ble funnet på Reunion-øya stammer fra MH370, skrev Razak i en uttalelse.

Flere kilder Men resten av flyet er fortsatt forsvunnet, og søkeområdet er fremdeles omfattende.

Ifølge Dolan ved det australske transportsikkerhetsbyrået dreier det seg om et område som er i underkant av 100 000 kvadratkilometer stort.

Søkeområdet er definert på bakgrunn av opplysninger fra flere kilder, blant annet temperaturen i atmosfæren, satellittkommunikasjon, samt undersøkelser av drivstoffbruk, ifølge New York Times. I tillegg er havbunnen for første gang blitt kartlagt.

Mulige funn Siden Malaysia Airlines MH370 forsvant sporløst på vei fra Kuala Lumpur til Beijing 8. mars i fjor, har teoriene om hvor det er, og hvordan det forsvant, vært mange.

Etterforskerne som har jobbet med å finne ut hvor flyet er har likevel lite å gå på. Det har blitt gjort et skofunn, og det har også blitt funnet våtservietter med selskapets logo, men det har ikke gjort til at etterforskningen har ført fram.