Ny reklameteknologi invaderer hjernen din fra innsiden

Denne er det vanskelig å reservere seg mot.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):  Dersom det tyske selskapet Sky Deutschland får sin nye reklameidé på markedet, kan en togtur for en sliten pendler fort bli masete.

Stemmer i hodet Konseptet heter bone conduction (på norsk benledning) og går ut på at vibrasjoner blir sendt fra togvinduet og direkte inn i hjernen på passasjerene. Vibrasjonene blir konvertert til lyd i hjernen, og vips: Du hører stemmer i hodet.

Bone conduction-teknologien blir foreløpig brukt aktivt av døve og militæret. Tidligere har den også blitt brukt i hodetelefoner for svømmere og løpere.

Det kan høres skummelt ut, men teknologien er helt ufarlig, ifølge BBC.

I videoen over blir teknologien testet på tyske togreisende.

Passasjerene blir utsatt for vibrasjonene når de lener seg mot vinduet. Vibrasjonene blir til lyd som bare den enkelte passasjer hører.  Reklamestemmen begynner å prate.

Tyskerne skjønner ikke bæret Stemmen spør mottakeren om personen kjeder seg, og oppfordrer ham/henne til å laste ned en Sky Go-app på smarttelefonen sin.

Fortumlet kikker passasjerene rundt seg, og leter etter en forklaring på det merkverdige som nettopp skjedde.

Får kritikk Videoen av prototypen og de tyske forsøkskaninene, ble vist for første gang på International Festival of Creativity i Cannes sist måned. Videoen ligger også på YouTube, og har måttet tåle kritikk i kommentarfeltet.

«Dette er et lovbrudd på et menneskets rett til å hvile» og

«Jeg tror jeg ville gått løs på vinduet med en hammer» er blant kommentarene som har kommet til videoen.

Sky må godkjenne Ifølge reklamebyrået BBDO Germany, som utviklet konseptet på vegne av Sky Deutschland, er det ikke urealistisk at den nye reklameteknologien tas i bruk i overskuelig framtid.

- Hvis Sky Deutschland er enig, vil vi begynne med dette nye mediet så snart som mulig, sier talsmann for BBDO, Ulf Brychcy, til BBC.

- Det er opp til Sky Deutschland å avgjøre om de ønsker å gå videre med konseptet.