Nettotap? - Kostnadene for samfunnet ved å legge ned en flyplass er langt større enn inntekten fra avgiften, hevder Bjørn Kjos, som tror avgiften også vil drepe den foreslåtte tredje rullebanen på Gardermoen. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Nettotap? - Kostnadene for samfunnet ved å legge ned en flyplass er langt større enn inntekten fra avgiften, hevder Bjørn Kjos, som tror avgiften også vil drepe den foreslåtte tredje rullebanen på Gardermoen. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpixVis mer

Ny rullebane? Glem det!

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har ingen tro på en tredje rullebane på Oslo Lufthavn dersom flypassasjeravgiften opprettholdes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Krangling med pilotene om en overtidsavtale, flygelederstreik i Frankrike og den innførte flypassasjeravgiften har skapt trøbbel for Norwegian de seneste ukene skriver Finansavisen.

Kan droppe planene

Konsernsjef Bjørn Kjos er fornøyd med at selskapet er kommet til enighet med pilotene, men han mener flypassasjeravgiften vil ha større innvirkning på norsk luftfart enn det folk flest tror.

– Slik avgiften er i dag tror jeg vi kan droppe planene om en tredje rullebane på Oslo Lufthavn. Volumet kommer ikke til å øke slik mange forutser. Det er bare å glemme den tredje rullebanen om ikke politikerne snur, konstaterer Norwegian-sjefen, og utdyper:

– Sånn sett er det en effektiv måte å kneble den tredje rullebanen på. Vi har allerede sett konsekvensene på Rygge. De marginale rutene forsvinner, og da er det ikke lønnsomt å bygge en tredje rullebane.

– Totalt uenig

Ved Oslo Lufthavn fnyser de av utspillet til Kjos. Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor mener Kjos er ute på viddene.

– For oss har det aldri vært noen tvil, en tredje rullebane bør bygges uavhengig om flypassasjeravgiften opprettholdes eller ikke. Jeg er totalt uenig med Kjos, sier Falk-Petersen.

Avinor-sjefen legger til at de mener avgiften er uheldig for Norges konkurranseevne overfor utenlandske flyplasser, men at det likevel ikke endrer hans syn.

Kjos er imidlertid ikke nådig i dommen over flypassasjeravgiften. Han mener det er flere enn flyselskapene som taper på avgiften som skal gi myndighetene 1 milliard kroner i året.

– Bare på Rygge er 1.000 arbeidsplasser borte, og andre flyplasser står også i fare. Kostnadene for samfunnet ved å legge ned en flyplass er i tillegg langt større enn inntekten fra avgiften, hevder Kjos.

Flere økonominyheter:

Analytiker: - Henter seg sterkt inn igjen

Stuper på tall