Ny skandale

I ly av klasebombeskandalen er en langt større skandale under oppseiling.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For to dager siden utsatte Forsvarsdepartementet for andre gang på kort tid et avgjørende kontraktsmøte med den europeiske flyprodusenten Eurofighter.

Grep inn personlig

Det er for lengst besluttet at Norge skal investere et sted mellom 40 og 45 milliarder kroner i nye jagerfly som skal overta etter dagens F-16-jagere. Konkurransen står mellom Eurofighter og den amerikanskproduserte F-35-jageren, også kalt Joint Strike Fighter.

Etter det Dagbladet får opplyst, grep forsvarsminister Kristin Krohn Devold inn personlig for å utsette utviklingskontrakten med Eurofighter.

Det skjedde etter at hun nylig kom tilbake fra en reise til USA.

Kristin Krohn Devold og tunge krefter i Forsvarsdepartementet har for lengst signalisert at de ønsker å satse på de amerikanskutviklede F-35-flyene. Det er det amerikanske konsernet Lockheed Martin som står bak utviklingen av disse jagerflyene.

Sammen med Israel

Norge har - som Israel - i en årrekke pleid et nært forhold til det amerikanske konsernet. Blant annet kjøpte vi F-16-jagerne fra Lockheed Martin.

Konsernet er også tungt inne i våpensystemet de nye norske fregattene skal bruke.

Tidligere denne uka ble det klart at Israel også skal delta i utviklingen av de nye F-35-jagerne.

På Stortinget mener flere at Norge har mer å hente av et samarbeid med europeiske Eurofighter. Både fordi flyet teknisk sett er fullt på høyde med F-35, og fordi Eurofighter tilbyr norsk industri bedre gjenkjøpskontrakter.

Ydmyket

Saken skapte også store bølger i sommer da det ble klart at forsvarsministeren hadde forlenget utviklingskontrakten med Lockheed Martin uten å spørre Stortinget først.

Det endte med åpne høringer og kanossagang for statsråden.

Stortingets flertall mente at Norge også måtte samarbeide med Eurofighter.

I midten av forrige måned skulle departementet og Eurofighter drøfte en samarbeidsavtale. Møtet ble utsatt til 30. oktober. Ekspedisjonssjef Leif A. Lindbäck i Forsvarsdepartementet sier til Dagbladet at møtet mellom departementet og Eurofighter nå er utsatt til 12. november.

Eurofighter skal der presentere «eventuell norsk industriell deltakelse i Eurofighter-programmet».

Forsvarsdepartementets interesse for norsk industriell deltakelse ser ut til å gjelde bare Eurofighter. Amerikanske Lockheed Martin har ikke gitt noen garantier om norsk industriell deltakelse.

Storpolitikk

Kristin Krohn Devolds klare prioritering av JSF-prosjektet står i klar kontrast til faglige råd her hjemme.

I en hemmeligstemplet rapport slo et ekspertutvalg i vinter fast at Norge bør velge Eurofighter som neste generasjons jagerfly.

«Teknologiske og industrielle strategiske vurderinger tilsier at det ikke kan forsvares å bruke 1 milliard kroner på deltagelse i utviklingsprogrammet for F-35-jagerne slik muligheten for industrien avtegner seg i dag,» slo ekspertutvalget fast.

Når Krohn Devold og hennes nære rådgivere i Forsvarsdepartementet likevel satser på de amerikanskproduserte F-35-flyene, handler det om valg av allierte.

Forsvarskontrakter i størrelsesorden 40 til 45 milliarder kroner er storpolitikk. Da er det viktigere å være på lag med USA enn EU.

Sommeren 1999 sa ledelsen i Lockheed Martin det rett ut:

«Dersom Norge ikke kjøper framtidas jagerfly fra Lockheed Martin, vil det skade Norges forhold til USA. »

F-35: Dette flyet fra den amerikanske produsenten Lockheed-Martin ønsker forsvarsministeren å kjøpe.
VIL HANDLE FRA USA : Forsvarsminister Kristin Krohn Devold ønsker å satse på de amerikanskutviklede F-35-flyene.
EUROFIGHTER : Stortinget mener Norge skal samarbeide med den europeiske flyprodusenten.