Ny sprekk på Signatur-tog

NSB og Veritas har i dag funnet en ny sprekkdannelse på Sigantur-toget som sporet av på Sørlandsbanen i helga. Det samme ulykkestoget sporet av i januar i år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den begynnede sprekkdannelsen som ble oppdaget på verkstedet i Lodalen i dag har likhetstrekk med sprekken på akselen som førte til avsporing på Sørlandsbanen i helga.

- Vi skal undersøke sprekken nærmere, blant annet med ultrautstyr, sier direktør for teknikk og drift i NSB, Tom Ingulstad til Dagbladet.no.

Han håper teknikkerne finner et mønster i sprekkdannelsene som kan gi svar på hvordan de har oppstått og om det er noen sammenheng mellom dem. Et teori er at svakheten i akselene har oppstått som følge av en avsporing med Signatur-toget på Dal stasjon i Akershus 5. januar i år.

Signatur-togene ble satt i drift på Sørlandsbanen i november i fjor, og i følge produsenten av togene skal akselene tåle driftspåkjenninger i 30 år. Toget som nå er satt ut av trafikk er påført to sprekker på bare noen måneder. Signatur-togene er levert av et tysk selskap og er montert sammen i Norge.