Fremdeles er det et mysterium hva som skjedde med Malaysia Airlnes' MH370, som forsvant sporløst i 2014, 40 minutter etter at det tok av. Mange har forsøkt å finne svaret på hva som skjedde med flyet på vei fra Kuala Lumpur til Beijing og de 239 personene som var om bord, men uten å lykkes.
Heller ikke en flere år lang australsk-ledet leting i et 120 000 kvadratkilometer stort område i Indiahavet ledet fram til svar. Et amerikansk firma gjenopptok letingen etter flyvraket i 2018, men avsluttet etter et par måneders finkjemming av havbunnen uten resultat. Nå kommer imidlertid luftfartsingeniør Richard Godfrey med en ny teori, skriver australske News.com.
I flere år har Godfrey forsøkt å finne svaret på hva som skjedde. Ingeniørens konklusjon vekker stor oppsikt. Han hevder pilot Zaharie Ahmad Shah bevisst tok en nøye planlagt rute med flere innlagte svinger nettopp for å unngå å etterlate spor etter flyet, og underveis la igjen «falske spor».
Hevder detaljert planlegging
Godfrey har gjenskapt de siste bevegelsene MH370 gjorde, ved å benytte et globalt nettverk av radiosignaler. Luftfartsingeniøren har blant annet benyttet sg av data fra flyets satelittelefon i kartleggingen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger