Ny teori: Piloten la falske spor

Har gjenskapt MH370s siste bevegelser.

FORSVANT: Malaysian Airlines sitt fly, MH370, forsvant sporløst under en time etter at det tok av 8. mars 2014. Foto: Tomasz Bartkowiak / Reuters / NTB
FORSVANT: Malaysian Airlines sitt fly, MH370, forsvant sporløst under en time etter at det tok av 8. mars 2014. Foto: Tomasz Bartkowiak / Reuters / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fremdeles er det et mysterium hva som skjedde med Malaysia Airlnes' MH370, som forsvant sporløst i 2014, 40 minutter etter at det tok av. Mange har forsøkt å finne svaret på hva som skjedde med flyet på vei fra Kuala Lumpur til Beijing og de 239 personene som var om bord, men uten å lykkes.

Heller ikke en flere år lang australsk-ledet leting i et 120 000 kvadratkilometer stort område i Indiahavet ledet fram til svar. Et amerikansk firma gjenopptok letingen etter flyvraket i 2018, men avsluttet etter et par måneders finkjemming av havbunnen uten resultat. Nå kommer imidlertid luftfartsingeniør Richard Godfrey med en ny teori, skriver australske News.com.

I flere år har Godfrey forsøkt å finne svaret på hva som skjedde. Ingeniørens konklusjon vekker stor oppsikt. Han hevder pilot Zaharie Ahmad Shah bevisst tok en nøye planlagt rute med flere innlagte svinger nettopp for å unngå å etterlate spor etter flyet, og underveis la igjen «falske spor».

FLIGHT MH370: Årsaken til hvorfor Malaysian Airlines flight MH370 styrtet er fortsatt ikke sikkert. Video: National Geographic Vis mer

Hevder detaljert planlegging

Godfrey har gjenskapt de siste bevegelsene MH370 gjorde, ved å benytte et globalt nettverk av radiosignaler. Luftfartsingeniøren har blant annet benyttet sg av data fra flyets satelittelefon i kartleggingen.

Ifølge Godfrey viser flyets endring i retning og fart at piloten forsøkte å gjøre det umulig å spore. Flyets bevegelser tyder ifølge ingeniøren på detaljert planlegging fra start til slutt.

Konklusjonen står i sterk kontrast til en rapport som kom i 2018. Der het det at flyets kurs ble endret manuelt av noen om bord, men utover det var det ikke mulig å konkludere. Gransking av bakgrunnen til alle i mannskapet og alle passasjerene ga ifølge rapporten heller ikke noen klare svar.

Det ble til slutt konstatert at årsaken til forsvinningen fortsatt er ukjent, men at flyet skal ha gjort en manuell U-sving etter å ha forlatt Kuala Lumpur. Det kom også fram at det ikke er tilstrekkelig med informasjon for å finne ut om flyet gikk i stykker i lufta eller ved sammenstøt med havet, ifølge Independent.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer