Ny tunnelkatastrofe i Østerrike

Østerrikske trafikk-organisasjoner er i harnisk etter at 8 mennesker er drept i tunneIulykker de siste tre dagene. I natt mistet minst tre mennesker livet da en personbil og en buss kolliderte inne i en tunnel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stridens eple er såkalte enkeltrørede tunneler, altså tunneler hvor bilistene møter motgående trafikk. Nattas kollisjon vil sette ytterligere fart i debatten om utbygging av de østerrikske tunnelene med to rør, ett for hver kjøreretning.

Ulykken skjedde i Amberg-tunnelen ikke langt fra Feldkirch lengst vest i landet. Flere andre biler skal ha kjørt inn i de to kolliderte kjøretøyene, meldte den østerrikske rikskringkastingen ORF. Den tre kilometer lange Amberg-tunnelen består av ett enkelt rør med kjørebaner i begge retninger.

Mandag omkom fem mennesker, blant dem to barn, i en lignende kollisjon i Gleinalm-tunnelen sør i Østerrike.

Etterforskningen har vist at det var lastebilen som støtte sammen med en personbil, som forårsaket ulykken i Gleinalm-tunnelen. Av den nederlandske familien på fem som satt i personbilen overlevde bare en elleve år gammel pike.

Trafikkeksperter mener det er sikkerhetsmessig helt uforsvarlig å nøye seg med enkeltløpede tunneler på sterkt trafikkerte motorveier. Østerrikske myndigheter sier på sin side at det blir for dyrt å bygge ut alle disse tunnelene slik at de får to løp.

- Tikkende bomber

- Denne katastrofen har dessverre nok en gang vist at tunneler med bare ett rør er noe av det farligste som finnes. De kan uten overdrivelse sammenlignes med tidsinnstilte bomber, sier en talsmann for den østerrikske bilistorganisasjonen VAMTC etter mandagens ulykke.

Østerrikes minister for infrastruktur, Monika Forstinger, utelukker på sin side bygging av parallelle rør ved alle veitunneler, slik at man helt unngår møtende kjøretøyer i hvert enkelt rør. Hun lover i stedet en opptrapping av sikkerhetstiltakene i de eksisterende, enkeltrørede tunnelene.

DRAMATISK: 8 mennesker har mistet livet i tunneler i Østerrike siden mandag.Foto: SCANPIX
DRAMATISK: 8 mennesker har mistet livet i tunneler i Østerrike siden mandag.Foto: SCANPIX Vis mer

Den høyreorienterte regjeringen i Wien har satt Østerrike på en beinhard slankekur, der ikke minst de offentlige utgifter skal ned. En kostbar utbygging av veinettet med separate rør ved alle lengre tunneler lar seg ikke forene med denne sparepolitikken, fastslo Monika Forstinger i går.

Selskapet ASFINAG, som driver Østerrikes motorveier - inkludert tunnelene - får ingen direkte bevilgninger over statsbudsjettet. I stedet må ASFINAG finansiere driften med inntektene fra registreringsavgiften som alle bilister betaler, og med bompenger som innkasseres ved flere av veitunnelene.

«Tragisk»VAMTCs trafikksjef Willy Matzke betegner det som ekstra tragisk at alle Østerrikes veitunneler i henhold til en plan fra 1987 skulle hatt to løp. Men i 1987 opphevet regjeringen øremerkingen av inntekter fra bensinavgiften til utbygging av veinettet, og dermed fantes det ikke penger til bygging av de ekstra tunnelrøre ne.

- Nederlenderne som omkom i Gleinalmtunnelen, hadde ikke behøvd å dø. Hvis de opprinnelige planene om å forsyne tunnelen med to separate løp var blitt fulgt, hadde familien fortsatt vært i live, sier Willy Matzke ifølge det tyske nyhetsbyrået DPA.

(NTB-DPA)

DRAMATISK: 8 mennesker har mistet livet i tunneler i Østerrike siden mandag.Foto: SCANPIX