Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Nye avsløringer

I tillegg til den manglende etterforskningen av svindelmotivet er følgende nye opplysninger kommet de siste to-tre åra:

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Et rør med hydraulikkolje ble sabotert og bøyd slik at brannen blusset kraftig opp igjen 10 timer etter hovedbrannen. . 

Brannslokkingen ble sabotert. Gjentatte ganger ga SeaEscape-offiserene brannmannskapene beskjed om at de måtte stenge slokkevannet for å pumpe ut vann som angivelig ga «Scandinavian Star» slagside. Det er bevist at mannskapet bløffet: Begge pumpesystemene kunne kjøres samtidig. Etterforskningen tok heller aldri for seg opplysningen om at vannet sto meterhøyt i maskinrommet. Dette vannet må ha kommet inn fra andre steder enn fra brannslokkingen. En teori er at bunnventilen har vært løsnet.Skipets styresystemer ble plutselig satt ut av drift. Kaptein Hugo Larsen fikk ikke rettet opp skipet mot vinden fordi all overføringskraft forsvant. Anleggene var ikke berørt av brannen. Det ble heller ikke funnet feil på anlegget da det seinere ble undersøkt.Branndører ble blokkert før brannen. Noen satte det enorme ventilasjonsanlegget på bildekket på fullt. Det førte til enorm trekk og brannen ble spredd med eksplosiv fart. Passasjerer som flyktet fra sine lugarer ble nærmest fanget av flammekastere som raste gjennom skipets indre med nesten storms styrke.Under sjøforklaringen i København, fire dager etter brannen, fikk den mest sentrale SeaEscape-offiseren overlevert en konvolutt med et større kontant pengebeløp. Daværende etterforskningsleder, politiadvokat Nicolai Bjønnes, bekrefter overfor Dagbladet at man var kjent med overleveringen. Pengeoverleveringen er fortsatt et mysterium for etterforskerne.SeaEscape-offiserene prøvde også å få i gang skipets eneste sprinkleranlegg - på bildekket. Her var det aldri noen brann. Vannsølet kunne fått biler til å skli og dermed forsterket slagsiden.Det er et stort spørsmål hvordan en SeaEscape-offiser etter eget utsagn kunne komme rett fra sin lugar på øvre dekk og inn på kommandobrua der han trykket på en rekke knapper på styrepanelene. Vedkommende vurderte med andre ord situasjonen uten å vite hvordan situasjonen var nede i skipet.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media