Nye eiere i TV2 og NRK?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Kulturministeren har invitert private aktører til åpne budrunder i konkurransen om eneretten til å få drive riksdekkende kommersielt fjernsyn her i landet. TV2-konsesjonen har vist seg å være rene seddelpressen, og nå vil staten ha sin del av pengene. Den nye eieren av reklamekanalen må også ut med en årlig konsesjonsavgift og 20 millioner til norsk film- og dramaproduksjon i året. Dessuten skal kanalen tvinges til å legge om programprofilen.
  • Det er konkurrenten på Marienlyst som utgjør målestokken, med sitt historiske ansvar for vår nasjonale identitet, kulturen, språket, barna og samene. I konkurransen mellom de to riksdekkende kanalene har TV2 sluppet unna forpliktelser som kan dra seertallene og reklamekronene ned, til fortrengsel for norskproduserte programmer og stoff for smalere seergrupper.
  • Det er selvfølgelig riktig at det stilles utfordrende redaksjonelle krav på alle felter til kanalen som har vist at den kan tilby statskanalen ypperlig og kvalifisert konkurranse på viktige områder, til beste for publikum. Det bør heller ikke opprøre profesjonelle markedsaktører som TV2s sjefredaktør at staten vil ha markedspris når den selger eneretten til enorme reklameinntekter.
  • At Høyre foreslår å selge NRK til private eiere, ser vi som en anledning til å ta debatten om hvordan allmennkringkasteren bør finansieres, nå som kjempen sliter tungt for å tilpasse den lisensbaserte virksomheten en kostbar digital framtid. NRK er overbemannet, overadministrert og nylig omorganisert etter en dårlig modell. Bedriften står med store underskudd når kringkastingssjef Einar Førde nå etterlyser en eier med betydelig egenkapital, for å klare de nødvendige investeringene.
  • Vi må kunne drøfte konkrete alternativer til Kulturdepartementet som eier av NRK. Andre løsninger kan ivareta statens sentrale hovedansvar som betaler, for å sikre at allmennkringkasterens rolle som kulturbærer ikke forflates. Men det kommer til å koste penger.