FARE FOR UTBRUDD: Det er fare for et nytt vulkanutbrudd på Island, men det er ikke sikkert konsekvensene for flytrafikken blir like store som under utbruddet fra Eyafjallajökull i 2010. Foto: Dagbladet

Behandlet eller vurdert som ferdig av bildedesk
FARE FOR UTBRUDD: Det er fare for et nytt vulkanutbrudd på Island, men det er ikke sikkert konsekvensene for flytrafikken blir like store som under utbruddet fra Eyafjallajökull i 2010. Foto: Dagbladet Behandlet eller vurdert som ferdig av bildedeskVis mer

- Nye fly tåler mer aske

Dersom en ny askesky fra Island får det samme omfanget som i 2010, vil konsekvensene for flytrafikken trolig bli langt mindre. Årsaken er ifølge Avinor at nye fly tåler mer aske.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Nye fly tåler mer aske, og flyselskapene kan velge å fly under forhold som førte til kanselleringer i 2010, sier Jan-Gunnar Pedersen som er leder for underveistjenesten i Avinor til NRK.

Askeskyen som steg til værs da vulkanen under Eyjafjallajökull hadde utbrudd, og som blåste innover fastlandet for fire år siden, kostet europeiske flyselskaper 6,3 milliarder kroner. Ordet askefast ble et nytt begrep om alle passasjerene som ikke kom seg noen steder i seks dager på grunn av stengt luftrom.

Nå frykter flyselskapene et nytt utbrudd på sagaøya, og at en ny askesky kan lamme flytrafikken igjen etter seismiske bevegelser under vulkanen Bardarbunga.

Torsdag hevet islandske meteorologer farenivået for utbrudd til nest høyeste nivå - oransje. Foreløpig er det imidlertid ingenting som tyder på at et utbrudd er i gang.

- Det er ingen tegn til utbrudd nå, men vi kan ikke utelukke at den pågående aktiviteten vil føre til et eksplosivt utbrudd under isbreens overflate, hvilket kan lede til jøkulhlaup og askeutslipp, opplyser Islands meteorologiske institutt.

Jan-Gunnar Pedersen påpeker at det fortsatt er farlig å fly i områder med mye aske, men sier luftfartsbransjen er bedre forberedt i dag på å håndtere en slik situasjon.

- Nå vil det normalt ikke legges opp til at man stenger luftrom med aske, sier han.

(NTB)