ØKE: Fremdeles er det mange som ikke møter anbefalingene til frukt og grønt, men Helsedirektoratet ser positive trender på befolkningsnivå. Vi anbefales fremdeles å øke inntaket av frukt og grønnsaker. Illustrasjonsfoto: Alf Ove Hansen / Dagbladet
ØKE: Fremdeles er det mange som ikke møter anbefalingene til frukt og grønt, men Helsedirektoratet ser positive trender på befolkningsnivå. Vi anbefales fremdeles å øke inntaket av frukt og grønnsaker. Illustrasjonsfoto: Alf Ove Hansen / DagbladetVis mer

Nye helseråd: Riktig fett, mer fullkorn og mindre stillesitting

Helsedirektoratet med nye råd for kosthold og aktivitet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Helsedirektoratet legger i dag fram nye kostråd og råd for fysisk aktivitet for hele befolkningen.

Anbefalingene er laget på grunnlag av de nye nordiske næringsstoffanbefalingene som ble presentert i oktober i fjor, og avlyser rådene fra 2004.

Noen av hovedpunktene i rapporten, som du kan lese mer om her, er at du kan øke inntaket av enumettede fettsyrer, og samtidig senke inntaket av karbohydrater.

Mer grønt og fisk
- Noe som er mye mer vektlagt enn tidligere i denne rapporten, er helheten i kostholdet. Man er mer opptatt av kvalitet enn kvantitet når det gjelder energigivende næringsstoffer, spesielt i forhold til fettstoffer og karbohydrater, sier Knut-Inge Klepp, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, under fremleggingen av rådene.

I tillegg kommer det også nye anbefalinger for fysisk aktivitet. De legger vekt på type trening, men spesielt på å redusere stillesitting.

Hovedtrekkene i kostrådene er at du fremdeles anbefales å øke inntaket av frukt og grønt, fisk og nøtter , bytte ut fint mel med grovere mer, smør med olje og bytte melkebaserte produkter med mye fett til lite fett.

Kvalitet viktig
Kvaliteten på fett er viktiger enn total fettmengde i de nye rådene. Rådet er å redusere inntaket av mettet fett og erstatte det med umettet fett, enten flerumettet eller enumettet.  Norkost-undersøkelsen fra 2010 var inntaket av mettet fett 13 prosent av energien i kosten, mot et anbefalt inntakt på 10 prosent. Totalt er det anbefalt et fettinntak på 25-40 prosent. Rapsolje og olivenolje er gunstige å velge fremfor andre oljer med mer mettet fett.

Et annet viktig punkt er anbefalingen om inntak av kostfiber og fullkorn. Du bør ha minst 25-35 gram kostfiber i kosten, og mellom 70 og 90 gram per dag fullkorn. I Norkost-undersløkelsen møtte bare en firedel av befolkningen fullkornsanbefalingen.

Saltinntaket anbefales på sikt å ligge under 5 gram per dag. Mye av saltinntaket vårt kommer fra industribearbeidet mat.

Økt vitamin D-anbefaling

En endring som følger de nordiske anbefalingene, er at anbefalingen om inntak av vitamin D. Vitamin D får vi først og fremst gjennom sola, men også gjennom kosten.

- Det er kommet mye god dokumentasjon på at det er viktig å ha høyere vitamin D-inntak enn befolkningen har i dag. Det reduserer risikoen for mangelsykdommen rakitt, skjelettsykdom og beinbrudd, sier Klepp.

Nye råd om trening og aktivitet
Det er også endringer i anbefalingene om fysisk aktivitet. For første gang anbefales det at man reduserer perioden der man sitter stille i løpet av en dag.

Anbefalingene for voksne er endret fra en anbefaling om 30 minutter aktivitet per dag, til minst 150 minutter aktivitet med moderat intensitet eller minst 75 minutter med høy intensitet per uke. For å oppnå en ytterligere helsegevinst er det spesifisert at voksne bør øke moderat fysisk aktivitet inntil 300 minutter per uke eller høy intensitet inntil 150 minutter per uke.

Barn og unge anbefales minst 60 minutter aktivitet per dag med aktivitet av moderat og høy intensitet.

Trender På flere området går det framover, mens på andre er utviklingen ikke like god, mener Helsedirektoratet.

- Vi er fortsatt langt fra anbefalt kosthold og aktivitetsnivå i befolkningen, og det er fortsatt sosiale forskjeller, sier Klepp.

Men det er også flere positive trender når det gjelder inntak av grønnsaker, at vi spiser mindre sukker og spiser mer grove kornprodukter.

Saken oppdateres.