Nye kutt i SAS

Flyselskapet vil at de ansatte skal jobbe mer. Som belønning vil SAS åpne flere ruter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I går ble det kjent at konsernledelsen i SAS vil at selskapets flygere skal ha opptil 65 prosent mer effektiv flytid, og at kabinpersonalet må forberede seg på 50 prosent mer flytid. SAS er i økonomiske vanskeligheter, og varsler i et internt notat at de må innføre den tredje sparepakken på halvannet år.

Siden 1995 har SAS kuttet ned ruteantallet sitt med nesten 40 prosent, skriver Jyllandsposten. Terroraksjonene 11. september 2001 forsterket nedgangen, og per dags dato står førti SAS-fly permanent på bakken. Det er rett og slett ikke lønnsomt for flyselskapet å fly dem.

Billigselskapene har også presset SAS. Spareplanen skal foruten å be de ansatte om en arbeidsdugnad gå gjennom selskapets tradisjonelle trafikkavvikling.

Frister med vekst

Gulroten ledelsen frister de ansatte med er flere ruter. Lykkes selskapet med innsparingene snuser konsernsjef Jørgen Lindegaard på mellom 30 og 40 nye SAS-destinasjoner. Da får de ansatte flere ruter å bruke den utvidede arbeidstida på også.

Først og fremst er det Europa som lokker SAS. Selskapet mener det er realistisk å doble antallet flyvninger i Europa fra dagens 17 til mellom 30 og 35. Først og fremst er det de nest største byene i øst-Europa, Frankrike, og Italia som er mest attraktive, skriver avisa.

Konsernledelsen i SAS vil ikke kommentere internnotatet, men satt i møte i går kveld, angivelig for å diskutere sparepakken. Ruteutvidelsen er avhengig av at selskapet lykkes med innsparingene.