Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Nye motorveier skal få høyere fartsgrense

Advarer mot økning i ulykker og samfunnskostnader.

OPP TIL 110 KM/T: Både 110 km/t og 120 km/t har blitt vurdert. Nå skal nye motorveier få høyere fartsgrense. Foto: Espen Røst / Dagbladet
OPP TIL 110 KM/T: Både 110 km/t og 120 km/t har blitt vurdert. Nå skal nye motorveier få høyere fartsgrense. Foto: Espen Røst / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Samferdselsdepartementet har gitt Vegdirektoratet beskjed om at nye motorveier heretter skal dimensjoneres for fartsgrense på 110 km/t.

Hittil har kravet vært en fartsgrense på 100 km/t. Denne økningen i veistandarden er beregnet å medføre en kostnadsøkning på 7 prosent.

De nye signalene for bygging av motorveier i de to høyeste veiklassene H8 og H9 (nasjonale hovedveier med årsdøgnstrafikk 12 000-20 000 og over 20 000) går fram av et brev som departementet sendte til Vegdirektoratet 20. november.

Der blir det også opplyst at Vegdirektoratet i et notat i juli i år vurderte konsekvensene av å øke fartsgrensen for nye motorveier både til 110 km/t og til 120 km/t.

I notatet, som har vært unntatt offentlighet, men som nå er frigitt, påpeker Vegdirektoratet flere uheldige konsekvenser av økte fartsgrenser og advarer spesielt mot å øke fartsgrensen på nye motorveier til 120 km/t.

Flere drepte og skadde Vegdirektoratet viser til beregninger som er foretatt og skriver i notatet at å øke fartsgrensen til henholdsvis 110 km/t og 120 km/t gir en økning i ulykker og samfunnskostnader som ikke kan oppveies av de positive gevinstene ved redusert reisetid.

- Det er betydelige forskjeller mellom en eventuell fartsgrense på 110 km/t og 120 km/t. Vegdirektoratet er særlig opptatt av den beregnede økningen i ulykker og antall drepte og skadde, heter det i notatet.

Vegdirektoratet mener at vurderingen av konsekvenser gir grunnlag for «å velge bort» muligheten for en eventuell fartsgrenseøkning til 120 km/t.

Samferdselsdepartementet har valgt å følge dette rådet.

Økte kostnader Notatet fra Vegdirektoratet inneholder også beregninger av kostnadene ved å dimensjonere motorveier for henholdsvis 110 km/t og 120 km/t. Som eksempel er valgt prosjektet Rugtvedt-Dørdal på E 18 i Bamble i Telemark.

Strengere krav til linjeføring medfører ekstra kostnader på cirka 100 millioner kroner ved en fartsgrense på 110 km/t, sammenlignet med å bygge motorveien for fartsgrense 100 km/t.

Dette er en kostnadsøkning på cirka 3 prosent for dette prosjektet, som opprinnelig er kostnadsberegnet til cirka 4 milliarder kroner.

Med en fartsgrense på 120 km/t blir kostnadsøkningen 400-450 millioner kroner, det vil si en økning på 10-11 prosent, skriver Vegdirektoratet.

Beslutningen om å bygge motorveien med fartsgrense 110 km/t på strekningen Rugtvedt-Dørdal ble tatt av Samferdselsdepartementet tidligere i høst.

Beskjed om dette ble gitt til Vegdirektoratet allerede den 18. september.

(NTB)

Lik Dagbladet på Facebook